Globaaleista ulottuvuuksista yhteisön hyvinvointiin – korkeakoulutuksen iso kuva hahmottuu OAJ:n korkeakoulupäivässä

Perjantaina järjestettävä OAJ:n vuosittainen korkeakoulupäivä halkaisee jälleen yliopistoja ja ammattikorkeakouluja koskevat ajankohtaiset teemat.
Korkeakoulutus puhuttaa. Meneillään on korkeakoulutuksen visio- ja tulevaisuustyön siirtäminen toimenpiteiksi. Samalla korkeakoulutuksen arvo on ollut puntarissa niin rahoitusleikkausten kuin hankalien työmarkkinaneuvottelujen myötä.

Korkeakoulupäivän puheenvuorojen ja paneelikeskustelujen aiheita ovat esimerkiksi muuttuvat toiminta- ja oppimisympäristöt, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja korkeakoulutuksen kilpailukyky.

Tilaisuuteen osallistuu laaja joukko korkeakoulusektorin henkilöstöä ja muita asiantuntijoita. Mukana on myös päättäjiä, kuten sisäministeri Kai Mykkänen, joka puhuu osaajista käytävästä globaalista kilpailusta.

EU:n ja OECD:n tuesta korkeakouluille ja tutkimukselle kertovat OECD:n apulaispääsihteeri Mari Kiviniemi sekä europarlamentaarikko Henna Virkkunen. Päivän juontaa OAJ:n Ammatillisten opettajien OAO:n puheenjohtaja Päivi Koppanen.

–  Euroopan tasolla tavoitellaan vahvempaa yhteistyötä korkeakoulujen kesken ja muutoinkin koulutus on noussut merkittäväksi keskustelun aiheeksi nimenomaan EU:n komission aloitteesta. Siksi odotan mielenkiinnolla esimerkiksi Mykkäsen, Virkkusen ja Kiviniemen puheenvuoroja, sanoo OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka.

”Vision linjauksiin sitouduttava pysyvästi”

Esiin perjantaina nousee myös laajapohjaisesti valmistellun ja opetus- ja kulttuuriministeriön viime syksynä julkaiseman korkeakoulutuksen visiotyön teemoja. "Ehdotus Suomelle: Suomi100+" -nimisessä korkeakouluvisiossa määriteltyjen tavoitteiden vieminen käytäntöön on meneillään.

Tammikuussa perustettiin viisi temaattista työryhmää, jotka laativat visiotyön tavoitteiden mukaisia toimenpiteitä ja kehittämisohjelmia.

– Päättäjien on sitouduttava vision linjauksiin yli hallituskausien, ja tämän pitää näkyä korkeakoulutuksen ennustettavana rahoituksena, Misukka sanoo.

OAJ:lla on edustajansa työryhmissä, joissa järjestö haluaa nähdä henkilöstön ja korkeakouluyhteisön aitona osana kehittämistä ja tekeillä olevan tiekartan valmistelua.

Korkeakoulujen tuloksellisuus on kasvanut, mikä on Misukan mukaan valitettavasti tapahtunut osittain henkilöstön hyvinvoinnin kustannuksella.

– Totta kai rahoitusleikkauksista johtuvat henkilöstövähennykset ovat lisänneet kuormittumista. Meillä on vakavia merkkejä henkilöstön loppuun palamisesta jatkuvien leikkausten, irtisanomisten ja yt-neuvottelujen keskellä, Misukka sanoo.

Yksi selkeimmistä kehityskohteista onkin Misukan mukaan henkilöstön osaamisen tuki.

– Haluaisimme yhä enemmän huomiota siihen, että korkeakoulutuksen kehitys tarkoittaa ennen kaikkea henkilöstön ammattitaidon kehittämistä. Se olisi nostettava keskeiseksi prioriteetiksi, Misukka sanoo.

OAJ:n korkeakoulupäivä 23.3.2018
  • OAJ:n korkeakoulupäivä kokoaa yhteen ajankohtaista korkeakoulupoliittista keskustelua. Osa tilaisuudesta lähetetään suorana OAJ:n Periscope-tililtä
  • Tutustu korkeakoulupäivän ohjelmaan täällä
  • Korkeakoulupäivän kirjoituksia ja uutisia löydät osoitteesta oaj.fi/korkeakoulupaiva