Ajatus erityisistä kehittäjäopettajista on tyrmäävä

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on tyrmistynyt opetusministerin innosta saada jokaiseen kouluun yksi niin sanottu kehittäjäopettaja.

– Suomessa on maailman parhaat opettajat, joiden ammattitaidon keskeinen osa on työn jatkuva kehittäminen. Tällä aloitteellaan opetusministerimme vähättelee koko opettajakuntaa ja sen sitoutuneisuutta opetuksen uudistamiseen ja koulutuksen kehittämiseen, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa.

Opetusministeri Krista Kiuru on viime aikojen puheenvuoroissaan vaatinut jokaiseen kouluun kehittäjäopettajaa, joka saisi täydennyskoulutuksena erityisen kehittäjäopettajan statuksen. Kehittäjäopettajan rooliin kuuluisi jakaa osaamistaan ja jalkauttaa uutta opetussuunnitelmaa omassa koulussaan.

– Näinkö rakennetaan luottamusta opetukseen ja opettajiin? Suomessa jokainen opettaja on ja hänen tulee olla kehittäjä, emme tarvitse uutta kahden kerroksen väen mallia, Luukkainen sanoo.
Hänen mukaansa jokaisen opettajan tehtävänä on toteuttaa opetussuunnitelmaa. Kaikki opettajat ovat siihen valmiita, kunhan siihen annetaan edellytykset.

– Tämänkaltaisten yksittäisten ja opetushenkilöstöä leimaavien heittojen sijaan Suomessa tarvitaan nyt pitkäjänteistä ja tavoitteellista opettajankoulutuksen ja koko koulutuksen kentän kehittämistä. OAJ onkin esittänyt kansallista opettajankoulutuksen kehittämisohjelmaa, johon sisältyy peruskoulutuksen päivittäminen ja täydennyskoulutuksen uudistaminen.

– Koulutuksesta on juuri leikattu yli miljardi euroa. Onko ensimmäinen ja tärkein hanke nyt julistaa opettajien ammattitaito niin puutteelliseksi, että heistä ei ole kehittämään työtään ja oppimisen edellytyksiä? Kansainväliset oppimistulosten arviot kertovat ihan muuta, Luukkainen sanoo.

Jatkuvan kehittämisen tarpeellisuudesta sinänsä Luukkainen on ministeri Kiurun kanssa samaa mieltä.

– Juuri Kanadassa päättynyt opetusalan huippukokouskin todisti, että Suomi ei ole enää maailman mallimaa koulutuksessa.