Yliopiston jukolaisille infotilaisuus Helsingissä

Yt-tuloksen julkaisemisen jälkeen 27. tammikuuta Helsingin yliopiston portaille sytytettiin 980 kynttilää, yksi jokaiselle menetettävälle työpaikalle.
Helsingin yliopistossa työskenteleville JUKOn jäsenille kerrotaan tänään muun muassa siitä, kuinka ammattiliitto auttaa hankalassa tilanteessa.
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn ja sen jäsenliittojen järjestämään tämänpäiväiseen tilaisuuteen on ilmoittautunut noin 200 rajusta yt-tuloksesta huolestunutta yliopiston työntekijää.

Kello 16 alkavaa tilaisuutta isännöi JUKOn neuvottelupäällikkö Markku Kojo. Jäsenten oikeusturvaan liittyviin kysymyksiin on vastaamassa myös yliopistoasiamies Hanna Tanskanen OAJ:sta.

– Tilaisuudessa käydään läpi henkilöstön näkökulmasta keskeisiä asioita. Markku Kojo kertoo yliopiston velvoitteista irtisanottavia työntekijöitä kohtaan, ja työttömyyskassan johtaja Marjaana Maisonlahti neuvoo työttömyysturva-asioissa. Minä selvitän tämän hetkisen tilanteen ja tiedossa olevan aikataulun työnantajan toimenpiteille, pääluottamusmies Seppo Sainio sanoo.

Vastaavanlaisia tilaisuuksia on tarkoitus järjestää JUKOn liittojen kanssa muissakin yliopistoissa tarpeen mukaan.

– Voimme kutsua koolle myös pelkästään OAJ:n jäsenet, jos he niin haluavat ja kokevat tarvetta keskustella. Savonlinnassa kävimme jo, Tanskanen kertoo.

Tällä hetkellä Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimushenkilöstö ei tiedä vielä, ketkä tulevat irtisanotuiksi ja mikä oma tilanne tulee olemaan. Hallintohenkilöstön osalta on tiedossa, ketkä joutuvat hakemaan uudelleen omia tehtäviään hallinnon uudesta organisaatiosta.

Teksti: Maija-Leena Nissilä
Kuva: Evelin Kask