OAJ hehkuttaa Suomi Areenalla opettajuutta

Porissa jälleen heinäkuussa järjestettävän Suomi Areenan teemana oli tänä vuonna suomalainen työ. OAJ muistutti tapahtumassa opettajan työn merkityksestä.
OAJ:n päätapahtuma oli tiistaina 12.7. Porin Eetunaukion lavalla järjestetty keskustelutilaisuus. Kaiken takana on opettaja, julisti keskustelun otsikko. Keskustelun pohjana oli tuore OAJ:n teettämä selvitys opettajan työn arvostuksesta.

– Näemme, että opettajan työ on valtavan tärkeää koko Suomelle – opettajathan kouluttavat kaikki, jotka täällä työtä tekevät. Siksi on tärkeää muistuttaa opettajien työn tärkeydestä ja työoloista. Opettajan ammatin vetovoima ei saa koskaan himmetä, järjestöasiamies Riitta Silvonen OAJ:sta sanoo.

Katso videokooste keskustelusta!

Näkemyksiään opettajan ammatin arvostuksesta sekä opettajuudesta nyt ja tulevaisuudessa pääsivät vaihtamaan opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen, muusikko Maija Vilkkumaa, TAT:n Yrityskylän toiminnanjohtaja Tomi Alakoski, toimittaja ja aktivisti Maryan Abdulkarim sekä OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos. Tilaisuuden juontavat OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja toimittaja Eeva Lehtimäki. Porilaisista koottu raati arvioi ja kommentoi keskustelua. Katso videokooste keskustelusta täältä!

OAJ:lla oli myös aiempien vuosien tapaan oma teltta Kansalaistorilla. Siellä pääsi muun muassa kirjoittamaan satavuotiaan Suomen opettajatarinaa ja keskustelemaan opettajuuden merkityksestä. Teltalla myös muistutettiin kunnallisvaalien lähestymisestä ja siitä, kuinka tärkeää on äänestää kuntiin koulutusmyönteisiä päättäjiä.

Jorma Uotisen esitys sai yleisön kyyneliin

Keskiviikkona 13. heinäkuuta OAJ järjesti vielä luovan vartin Porin torilla. Ajatuksena oli kehua opettajia luovilla tavoilla. Tanssitaiteilija Jorma Uotinen yllätti yleisön esittämällä herkän laulun, jolla hän muistutti erilaisuuden hyväksymisen tärkeydestä. Hän myös kiitti entistä opettajaansa koskettavalla puheella. Katso video esityksestä, joka sai yleisön kyyneliin.

Uotisen lisäksi omat performanssinsa esittivät Suomen Ammattiin Opiskelevien liiton puheenjohtaja Jasmina Khabbal ja Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen. Tilaisuuden juonsi OAJ:n koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen, ja esityksiä tuomaroi yhdessä yleisön kanssa Porin sivistystoimen johtaja Jari Leinonen.

OAJ:n ohjelma Suomi Areenalla 11.13.7.2016

Keskustelutilaisuus: Kaiken takana on opettaja!

12.7. klo 15:1516:30, Eetunaukion lava
  • Suomalaisen työn takana on aina maailman paras opettaja. Suomi tarvitsee opettajia nyt ja jatkossa – verkko-opetus ja työpaikalla hankittu kokemus eivät korvaa opettajaa. Opettajan ammatin vetovoima ei himmene koskaan.
  • Porin sivistystoimen kokoama raati arvioi ja ottaa kantaa keskusteluun.
  • OAJ:n teettämän kyselyn tuloksia julkistetaan keskustelutilaisuudessa
Keskustelutilaisuuteen osallistuvat:
Sanni Grahn-Laasonen, opetus- ja kulttuuriministeri
Maija Vilkkumaa, muusikko
Tomi Alakoski, toiminnanjohtaja, TAT/ Yrityskylä
Maryan Abdulkarim, toimittaja, aktivisti
Petri Lindroos, neuvottelujohtaja OAJ

OAJ:n teltta kansalaistorilla

Maanantaista keskiviikkoon 11.7.–13.7.

Käy tapaamassa OAJ:n edustajia ja jatka 100-vuotiaan Suomen opettajatarinaa omalla lauseellasi. OAJ:n teltta löytyy Yrjönkadulta aivan Eetunaukion kupeesta. Telttapaikan numero on 44. Telttakartta löytyy jutun lopusta.

Luova vartti Porin torilla: ”Kehu ope kuplille!”

Keskiviikkona 13.7. kello 15.0015.20

Torivartissa kehutaan opettajaa sanoja säästämättä tai säästellen, tanssien, laulaen tai vaikka voimistellen. Kehujina ovat muun muassa tanssitaiteilija Jorma Uotinen, Suomen Ammattiin Opiskelevien liiton puheenjohtaja Jasmina Khabbal ja Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen. Juontajana OAJ:n koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen. Tuomarina Porin sivistystoimen johtaja Jari Leinonen yhdessä yleisön kanssa.

Lue myös: