OAJ avasi esimiespalvelun

Niku Tuomisto lupaa tarttua tiiminsä kanssa niihin kysymyksiin, joita jäsenet heille esittävät
OAJ perusti esimiesten palvelutiimin ja avasi esimiehille suunnatut sivut.
Esimiesten ongelmia ratkoo jatkossa OAJ:n asiantuntijoista koottu kuuden hengen joukkue, jota tarvittaessa täydennetään. Tiimiä johtaa OAJ:n kehittämispäällikkö Niku Tuomisto.
Esimiessivut ovat joukkueen ensimmäinen tuotos.

– Tämä on vasta startti esimiesten kanssa tehtävälle yhteistyölle. Tarjoamme jäsenille apua ja ratkaisuja. Tartumme niihin kysymyksiin, joita jäsenet meille esittävät, Tuomisto kertoo.

Esimiesten sivut on tarkoitettu työkaluksi ja ensiavuksi opetusalan esimiehille. Sivuille on koottu asiaa esimiesten omasta edunvalvonnasta samoin kuin työn, henkilöstön, toiminnan ja oppilasasioiden johtamisesta sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Sivuille voi lähettää kysymyksiä ja yhteydenottopyyntöjä.

– Jos sinulla on vaikea tilanne, katso sivuilta. Jos et löydä apua, ota yhteyttä tiimiin. Meillä on vahva asiantuntemus lakiasioista, työelämästä sekä palkka- ja sopimusasioista kaikilta koulutusasteilta, Tuomisto sanoo.

Hän kertoo, että OAJ:n edunvalvontaan tulee yhä enemmän yhteydenottoja myös esimiehiltä. Lisäksi Tuomisto muistuttaa, että esimiehetkin ovat työsuhteessaan palkansaaja-asemassa ja leikkaukset vaikuttavat myös heihin.

Esimiessivuston toimitustyötä tehdään OAJ:n opetusalan johdon neuvottelukunnassa, jossa ovat edustettuina opetusalan esimiesyhdistykset.

– OAJ haluaa olla mukana kehittämässä koulutuksen laatua ja laatu syntyy hyvällä johtamisella,  Tuomisto perustelee esimiesten tukemisen tarvetta.

Johtaminen on tällä viikolla esillä Opetushallituksen johtamisen foorumissa ja varhaiskasvatuspäivillä. Lisäksi OAJ:n alueyhdistykset järjestävät tällä viikolla kymmeniä esimiehille suunnattuja tapahtumia eri puolilla Suomea.

Tutustu esimiessivustoon täällä. Sivuilla muun muassa esittelyvideo.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Leena Koskela