Työnantajien syytä puuttua ammattikoulutuksen ahdinkoon

OAJ vaatii elinkeinoelämää ja työnantajia toimimaan ammatillisen koulutuksen laadun puolesta. Herätyskellojen pitää nyt soida.
Näyttää epävarmalta, onko valmistuvilla ”ammattilaisilla” enää lähivuosina sitä osaamista, mitä työelämä edellyttää, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa.

Ammatillisen koulutuksen rahoituksesta leikataan ensi vuonna 190 miljoonaa euroa. Koulutuksen järjestäjät etsivät tukalassa tilanteessa halvinta tapaa järjestää koulutus, mikä uhkaa romuttaa kansainvälisestikin arvostetun ammatillisen koulutuksen laadun. Opettajia on jo tähän mennessä irtisanottu noin 1500, eikä sekään näytä riittävän.

– Valmisteilla oleva ammatillisen koulutuksen uudistus on sinällään välttämätön, koska työelämän muutos on nopeaa eikä vanhoilla rakenteilla voida jatkaa. Reformista on tulossa kuitenkin käänteinen kärkihanke, jossa hävitetään sekä osaaminen että rahat, Luukkainen muistuttaa.

– Opettajat ovat pettyneitä päättäjien osoittamaan ammatillisen koulutuksen vähättelyyn. Vaarana on, että säästömiljoonia tavoiteltaessa iso osa ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden ja laadun hyväksi tehdyn työn tuloksista menetetään, Luukkainen varoittaa.

Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä uudistetaan parhaillaan. OAJ vaatii ammattikoulutuksen laadun takeeksi säädöksiä opetushenkilöstön minimimäärästä.

Koulutuksen järjestäjän pitäisi täyttää tietyt laskennalliset minimiresurssit, jotta sen toimintaa voitaisiin pitää riittävän laadukkaana. Nämä olisivat yksi opettaja 16:ta opiskelijaa, yksi opinto-ohjaaja 200:aa opiskelijaa ja 22 tuntia opetusta yhtä osaamispistettä kohti.

Luukkaisen huolena on myös yhtenäisen ja luotettavan opiskelija-arvioinnin romuttuminen.

– Osaamisen arviointiin riittäisi jatkossa työelämässä annettu näyttö, jonka arvioinnista päättäisi kaksi koulutuksen järjestäjän nimeämää henkilöä. Toinen heistä olisi työelämän edustaja ja toinen opettaja tai joku muu koulutuksen järjestäjän nimeämä henkilö, siis myös muu kuin opettaja.

– Osaamiseen kuuluu olennaisesti myös teoreettinen ymmärrys. Sen arviointi jäisi sattuman varaan. Varmuutta riittävästä osaamisesta ei saataisi, ja samalla murennettaisiin koko koulutuksen ja arvosanojen merkitystä.

– OAJ ei hyväksy opettajan keskeisimmän tehtävän siirtämistä muille toimijoille. Vaakakupissa on koko ammatillisen koulutuksen luotettavuus ja arvostus, Luukkainen korostaa.

Olli Luukkainen puhui ammatillisen koulutuksen AO-päivillä Turussa.