Ammatillisista tutkinnoista vientituotteita – Espoosta tähyillään Shanghaihin asti

Ammatillisen koulutuksen vienti etenee, ja 11 kokeiluluvan saanutta koulutuksen järjestäjää virittelee parhaillaan tutkintojen myymistä. Espoo markkinoi maailmalle ajatusta elinikäisestä oppimisesta.
Koulutusviennissä on tapahtunut tämän syksyn aikana paljon. Koulutusvientikokeilut mahdollistava laki tuli voimaan elokuun alussa, ja joulukuussa Opetushallitus myönsi kokeiluluvan 11:lle koulutuksen järjestäjälle. Kokeiluun valitut koulutuksen järjestäjät aikovat myydä ammatillista koulutusta 20:een EU- ja ETA-alueen ulkopuoliseen maahan.

Ammatillisen koulutuksen vientiä edistetään osana ammatillisen koulutuksen reformia, ja vientikokeilut käynnistyvät ensi vuoden alussa. Suosittuja vientituotteita ovat esimerkiksi yrittäjän ammattitutkinto, johtamisen erikoisammattitutkinto, kone- ja metallialan perustutkinto, prosessiteollisuuden perustutkinto sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai näiden tutkintojen osat.

Kokeiluista halutaan tietoa siitä, miten tutkintojen vientiin liittyviä koulutusviennin esteitä on tarpeen purkaa toisella asteella.

Koulutusvienti tarvitsee liiketoimintaosaamista

Yksi mukaan valituista toimijoista on Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia.

– Olemme viritelleet koulutusvientiä esimerkiksi Saudi-Arabiassa, Egyptissä ja Shanghaissa. Nyt olemme saaneet luvan markkinoida ja myydä tutkintoja, mutta kauppoja päästään toden teolla jumppaamaan vasta sitten, kun opetushallitus muokkaa tutkintojen perusteet kansainväliseen käyttöön, Omnian koulutusviennistä vastaava johtaja Mervi Jansson kertoo.

­Jansson toimii myös puheenjohtajana Finnish International Education Associationissa eli Fiedussa. Se kokoaa yhteen eri asteiden koulutusvientitoimijoita ja luo suomalaiselle koulutusviennille kasvuedellytyksiä.

Janssonin mukaan ammatillisen koulutuksen viennissä ei ole kyse vain nuorten ammattiin valmistumisesta vaan myös työelämän kehittämisestä ja urapolkujen mahdollistamisesta.

– Markkinoimme ajatusta elinikäisestä oppimisesta, ja se on monissa maissa uusi idea.

Jansson tietää, että tutkintojen myyminen tarkoittaa montaa asiaa.

­
– Pitää ymmärtää rahoitusmekanismit ja sopimukset, pitää olla vahva laadunhallinta. Täytyy tuntea kohdemaan kulttuuria ja koulutusta sekä tietää, tarvitseeko tutkinnosta neuvotella kohdemaan viranomaisen kanssa, Jansson luettelee.

Vientiponnistuksissa tarvitaan verkostoitumista ja yhteistyötä, sillä yksittäisellä oppilaitoksella eivät rahkeet tahdo riittää. Janssonin mielestä liiketoimintaosaamista pitää alkaa sparrata ja toiminta tulee yhtiöittää riskien hallitsemiseksi. Hän toivoo, että Suomeen onnistuttaisiin 10 vuodessa luomaan ammatillisen koulutuksen vientiin samantapainen brändi kuin brittiläinen City and Guilds.

– Se järjestää vuosittain koulutusta noin kahdelle miljoonalle asiakkaalle. Sellaiselta vahvalta toimijalta riittäisi leveämpää leipää kaikille.

Pisa-tuloksilla ei myydä

Myös OAJ:n erityisasiantuntija Hannele Louhelaisen mielestä koulutusvienti vaatii lisää tuotteistamisen ja liiketoimintaosaamisen taitoja.

– Koulutusvienti kaipaa myyntimiehiä ja vientiagentteja, Louhelainen summaa.

Hän korostaa, että suomalaista koulutuspalvelua vievä yritys ei voi tukeutua suomalaisten nuorten opiskelusuorituksiin.

­
– Pisa on hyvä leima, mutta mikään firma ei pärjää Pisalla vaan omilla tuotteillaan.

Opettajille ja asiantuntijoille koulutusvienti tarjoaa tervetulleita urapolkuja.

– Opettajan pitää kuitenkin olla tarkasti selvillä siitä, kenen kanssa ja millaisen työsopimuksen hän allekirjoittaa, Louhelainen muistuttaa.

Kokeiluluvan saaneet koulutuksen järjestäjät:

• Ammatinedistämislaitossäätiö AEL sr
• Axxel Utbildning Ab
• Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
• Etelä-Savon Koulutus Oy
• Jyväskylän koulutuskuntayhtymä
• Kisakallion Urheiluopisto
• Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä
• Peimarin koulutuskuntayhtymä
• Suomen urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö
• Suomen Yrittäjäopiston kannatus Oy
• Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr/Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Koulutusvienti esillä myös Educassa!

Miten ammatillisten tutkintojen koulutusvienti vaikuttaa tutkintojärjestelmään, ohjaukseen ja säätelyyn? Kokeilutoiminnasta ammatillisessa koulutusviennissä puhuu Educa-messuilla opetusneuvos Hanna Autere perjantaina 27.1.2017 klo 11.20-11.40.

Lue lisää Educa-uutisia ja ohjelmanostoja osoitteesta oaj.fi/educa2017, klikkaa Educa-messuille mukaan Facebookissa ja tutustu messuohjelmaan!

Lue myös

teksti: Tiina Tikkanen