Työnantajalta hyökkäys opettajuutta vastaan – Luukkainen vihjaa seurauksilla

OAJ:n Olli Luukkainen pitää työnantajan ulostuloa opetustyön ammattilaisten halveksuntana. Arkistokuva.
Sivistystyönantajaa ei tunnu lainkaan kiinnostavan opiskelijan oikeus saada laadukasta opetusta ja arviointia. Seuraukset voivat OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan olla ”arvaamattomia”.
OAJ on vaatinut, että oppilailla säilyy ammatillisen koulutuksen reformissa oikeus opettajan antamaan arviointiin. Sivistystyönantajien toimitusjohtaja Teemu Hassinen leimaa tämän mielipidekirjoituksessaan ammattiyhdistyspolitiikaksi, joka rajoittaisi työnantajien työnjohto-oikeutta ja mahdollisuutta varmistaa toiminnan ja koulutuksen laatu joustavasti.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on Hassisen kirjoituksesta pöyristynyt.

– Ilmeisesti EK:lainen työmarkkinajohtaja haluaa, että kuka tahansa saa opettaa ja että opettajaksi voi ottaa kenet vaan. Voiko enää enempää halveksia opetustyön ammattilaisia, jotka ovat tehneet huipputulosta? Ja sitten vielä ihmetellään, ettei koulutusta arvosteta, Luukkainen sanoo.

Ristiriitaisia väitteitä

Hassinen kirjoittaa, että ”edunvalvonta ei voi olla ohjaava tekijä maamme historian suurimmassa ammatillisen koulutuksen uudistuksessa, jonka keskiössä on asiakaslähtöisyys”. Luukkainen pitää ajatusta ristiriitaisena.

– Sivistystyönantajien toimitusjohtaja puhuu edunvalvonnasta ikään kuin asiana, jota tekevät jotkut muut, vaikka hän itse ajaa röyhkeästi työnantajan oikeutta leikata opetuksen laadusta. Hän myös puhuu asiakaslähtöisyydestä, mutta ei kirjoituksessa mainitse opiskelijoiden oikeuksia lainkaan. Eikö hän tiedä, että lainsäädännössä määritellään jo nyt opettajien roolia niin lukiossa kuin ammatillisessa koulutuksessa? Näin pitää olla jatkossakin, jotta voidaan varmistaa opiskelijoiden oikeudet koko maassa samanlaisina, Luukkainen sanoo.

Hän myös muistuttaa, että OAJ ei suinkaan ole yksin vaatimuksensa kanssa.

– Myös opiskelijat ja osa koulutuksen järjestäjistä on vaatinut tätä arvioinnin vastuun selkeyttä ja luotettavuutta, eli emme ole yksin sitä olleet vaatimassa. Opettajilta työnantaja kuitenkin sammuttaa tällaisilla kommenteille tekemisen ilon ja innon. Ilman niitä koko reformi ei tule onnistumaan, Luukkainen sanoo.

Kyseessä opiskelijoiden tulevaisuus

Käsittämättömintä Luukkaisen mielestä olisi se, jos opettajilta vietäisiin reformissa heille luontevasti kuuluva arviointitehtävä.

– Arviointi on julkisen vallan käyttöä, jota tehdään virkavastuulla. Opettajalla on siihen koulutus, osaaminen ja edellytykset. Juuri arviointi ja sen yhdenvertaisuus ja tasalaatuisuus vaativat kaiken mahdollisen lainsuojan, jotta opiskelijat ovat samalla viivalla hakiessaan valmistuttuaan töihin ja jatko-opintoihin., Luukkainen sanoo.

Hän muistuttaa, että jo nyt ammatillisen koulutuksen tuottama osaaminen on paikoin kyseenalaista, kun monet koulutuksen järjestäjät ovat karsineet opetuksen määrää jopa puoleen entisestä. Reformissa oppimista on tarkoitus siirtää entistä enemmän työpaikalle.

– Luulisi, että tämän maan työnantajia huolestuttaa enemmän se, mitä oppilaitoksesta valmistuvat nuoret valmistuessaan osaavat. Myös koulutusvienti on Suomessa vihdoin tällä hallituskaudella lähtenyt nousuun ammatillisessa koulutuksessa. Luulisi, että koulutuksen järjestäjistä edes aktiivisesti vientiin ryhtyneet muistuttaisivat nyt, että opettajien koulutus ja osaaminen on maailmalla kova vientituote, jota ei kannata reformissa romuttaa.

”Arvaamattomia seurauksia”

Olli Luukkainen vihjaa, että OAJ ei jätä asiaa tähän, jos hyökkäys opettajuutta vastaan jatkuu.

–Tällaisilla lausunnoilla saattaa olla arvaamattomiakin seurauksia, Luukkainen sanoo.

Teksti: Heikki Pölönen

Lue myös: