Oppositiolta välikysymys ammatillisen koulutuksen leikkauksista

Eduskunnan oppositioryhmät jättivät perjantaina hallitukselle välikysymyksen ammatillisen koulutuksen leikkausten vaikutuksista.
Opposition kansanedustajat kantavat huolta ammatillisen koulutuksen leikkausten vaikutuksista koulutukselliseen tasa-arvoon ja nuorten syrjäytymiseen. Välikysymyksessä ovat mukana kaikki viisi oppositiossa olevaa eduskuntaryhmää, sosiaalidemokraatit, vihreät, vasemmistoliitto, ruotsalainen kansanpuolue ja kristillisdemokraatit. Ensimmäisenä välikysymyksen allekirjoitti vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö.

Oppositio epäilee, että ammatillisen koulutuksen reformin hyvätkin tavoitteet vesittyvät jättileikkauksissa, ja että reformissa sysätään liikaa koulutusvastuuta yrityksille.

Välikysymyksessä todetaan, että työpaikoilta kuuluu jo nyt viestiä siitä, että vastuu opiskelijoiden ohjaamisesta kuormittaa henkilöstöä. Työpaikalla tapahtuva oppiminen edellyttää selkeitä pelisääntöjä siitä, kuka vastaa laadukkaasta työssäoppimisesta työpaikoilla ja missä kulkee opiskelun ja työnteon raja.

Opposition mielestä ammatillisen koulutuksen läpäisyn ja erityistä tukea tarvitsevien nuorten kannalta on tärkeää, että oppilaitoksilla on hyvä edellytykset tarjota koulutusta ja vastata siitä.

Opposition kansanedustajat tivaavat hallitukselta, miten se aikoo säilyttää lähiopetuksen määrän sellaisella tasolla, että se takaa jatkokelpoisuuden.

Välikysymys kuuluu, miten hallitus aikoo korjata leikkausten aiheuttamat heikennykset ammatillisen koulutuksen laatuun, alueelliseen tarjontaan ja saavutettavuuteen.

Samat leikkasivat itse aikaisemmin

OAJ:n ammatillisten opettajien puheenjohtaja Päivi Koppanen kiittää oppositiota tärkeän asian esille nostamisesta. Hän muistuttaa kuitenkin, että samainen porukka leikkasi koulutuksesta vielä enemmän edellisellä hallituskaudella.

– Toivottavasti hallituksen linja nyt muuttuu ja järki voittaa ennen kuin saadaan vielä enemmän vahinkoa aikaan.

Koppanen uskoo, että sekä hallitus että oppositio ovat vähitellen tajunneet, mihin leikkaukset johtavat.

Ammatillinen reformi uhkaa Koppasen mukaan kaatua, ellei siihen löydy rahaa. Jos oppilaitokset joutuvat vielä maksamaan koulutuskorvauksia yrityksille, ei niillä ole varaa enää antaa opetusta.

– Hallituksen puolenvälin kehysriihessä leikkauksia on arvioitava uudelleen. Vielä voidaan tehdä korjausliikkeitä ennen kuin saadaan isompia tuhoja aikaan.

Koppanen muistuttaa, että ammatillisissa oppilaitoksissa sekä huiput että heikommat saavat kunnon koulutuksen ja pääsevät työelämään. Se maksaa rahaa, mutta säästää jatkossa yhteiskunnan kustannuksia sosiaali- ja terveysmenoista.

Lähiopetus kutistuu alle 20 tuntiin

Oppilaitosten arjessa ammatillisen opetuksen leikkaukset supistavat koulutustarjontaa, lähiopetusta ja henkilöstön määrää. Oppositio moittii sitäkin, että leikkaukset jakautuvat epätasaisesti koulutusaloittain.

Yt-neuvotteluja on käyty jo yli sadassa ammatillisessa oppilaitoksessa.
Vähennykset näyttävät jatkuvan. Tänä vuonna yyteet ovat käynnistyneet jo kymmenessä oppilaitoksessa.

Henkilöstön vähennystarve ammatillisissa oppilaitoksissa on kahtena edellisenä vuonna ollut 2 800 henkilötyövuotta. Jo 648 opettajaa on irtisanottu. Sen lisäksi opettajia on osa-aikaistettu ja siirretty eläkkeelle. Määräaikaisten opettajien työsuhteita on päätetty ja lähiopetusta leikattu.

Tänä vuonna ammatillisesta koulutuksesta leikataan 190 miljoonaa euroa ja opetus vähenee 10-15 prosenttia. Monilla aloilla se merkitsee sitä, että tuntimäärä tippuu alle 20: een.

Opposition välikysymys luetaan eduskunnan täysistunnossa tiistaina, 7. maaliskuuta. Hallituksen on vastattava välikysymykseen täysistunnossa 15 päivän kuluessa. Saatuaan vastauksen välikysymykseen eduskunta käy asiasta keskustelun, jonka päätteeksi äänestetään valtioneuvoston tai ministerin nauttimasta luottamuksesta.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: 123RF