OAJ lähelläsi: Pohjois-Karjalassa yhteysopettajuus toimii

Huolet puolittuvat ja ilot tuplaantuvat, kun niitä jakaa toisille. Tämän ajatuksen voimalla toimii Pohjois-Karjalan alueyhdistys, joka on iloinen toimivasta yhteysopettajien verkostostaan ja siitä, että lomautuksia on onnistuttu välttämään.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Nyt vuorossa on Pohjois-Karjalan alueyhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Vuori.

1. Alueemme on erityinen, koska yhdistyksessämme on paljon aktiivisia toimijoita. On ilo johtaa yhdistystä, josta löytyy intoa, taitoa ja tekemisen meininkiä. Täällä tehdään töitä rinta rinnan riippumatta siitä, mitä koulutusastetta edustetaan. Pohjois-Karjalan alueyhdistys täytti viime vuonna kymmenen vuotta ja olemme puhaltaneet yhteen hiileen perustamispäivästä saakka.

2. Juuri nyt meillä Pohjois-Karjalassa valmistaudutaan kuntavaaleihin hiomalla yhdessä kysymyksiä ehdokkaille ja jakamalla niitä kaikkiin alueemme yhdistyksiin.

3. Yksi parhaista onnistumisistamme on ollut se, että lastentarhanopettajat ja yleissivistävien aineiden opettajat ovat viime aikoina säästyneet lomautuksilta. Lisäksi olemme ylpeitä säännöllisestä ja toimivasta yhteydestä alueemme kansanedustajiin, kuntapäättäjiin ja työnantajiin.

4. Jäsenten kannalta merkittävää on esimerkiksi se, että meillä on toimiva luottamusmiesverkosto, joka kokoontuu aina, kun jollakin koulutusalalla ilmenee ongelmia. OAJ on tukenut luottamusmiesten toimintaa laadukkaalla koulutuksella ja toimivalla puhelinpalvelulla. Kiitos siitä! Lisäksi tarjoamme jäsenillemme mukavaa yhdessä tekemistä tärkeiden asioiden parissa, koulutuksia ja mahdollisuutta verkostoitua ammattilaisten kanssa. Täältä voi löytää ystäviäkin.

5. Toimivan yhteysopettajien verkoston ansiosta tieto kulkee jäsenille sujuvasti. Tilanne on erityisen hyvä yleissivistävien opettajien joukossa. Harva heistä voi sanoa, ettei ole kuullut tai saanut viestiä järjestämistämme tapahtumista. Olemme saaneet toimintaan jatkuvuutta esittämällä toiveen, että yhteysopettaja hankkii itselleen jatkajan ennen tehtävän lopettamista. Suunnittelemme parhaillamme, miten saisimme parannettua tilannetta ammatillisten opettajien joukossa. Heistä useat työskentelevät niin monissa paikoissa, että tiedon välittäminen tuo omat haasteensa.

6. Olemme huolissamme ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta – yt-neuvottelut toistuvat, ja niistä on seurannut lomautuksia ja irtisanomisia. Huolta aiheuttaa myös se, että perusopetuksessa opetukseen ja suunnitteluun käytettävää aikaa ei arvosteta tarpeeksi. Tuntuu myös uskomattomalta, että oppimateriaaleja ei pystytä uusimaan, vaikka uusi opetussuunnitelma on jo otettu käyttöön. Lukiosta olemme saaneet sellaista viestiä, että sähköinen ylioppilaskoe on tuotu käyttöön liian nopeasti ja osin raakileena. Onneksi OAJ:n toimistossa ollaan asian kanssa hereillä, välitetään eteenpäin tietoa opettajien huolista ja vaikutetaan siihen, että huolet saadaan hälvenemään.

7. Korostamme sitäkin, että tulevaisuudessa pitäisi olla reilusti enemmän rahoitusta erityistä tukea tarvitsevien opettamiseen. Kolmiportainen tuki näyttää lisäävän työtä luultua enemmän, eivätkä oppilaat ole hyötyneet siitä niin paljon kuin aluksi kuviteltiin.

8. Toivomme, että OAJ pitää pienten ja heikkojen puolta ja tykittää tietoa päättäjille, ettei esimerkiksi ammatillista koulutusta romuteta kokonaan. On äärettömän arvokasta, että OAJ on pitänyt niin vahvasti esillä opiskelijoiden oikeutta saada arviointia opettajalta.

9. Jäsenet voivat vaikuttaa halutessaan paljonkin toimintaan. Esimerkiksi tulevassa vuosikokouksessa kysymme, mitä koulutusta ja millaisia tapahtumia jäsenet haluaisivat. Tervetuloa paikalle ideoiden kanssa!

10. Uskon, että yhdessä jaettuna huolet puolittuvat ja ilot vähintäänkin tuplaantuvat. Seuraava suurempi mahdollisuus tuplata iloja on Laitumelle laskiaiset -tapahtuma toukokuussa.

Seuraa OAJ Kanta-Hämeen toimintaa
Verkkosivut: www.oajpk.fi

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:

OAJ lähelläsi: Kanta-Häme
OAJ lähelläsi: Pohjois-Savo