OAJ lähelläsi: Lapissa kokoustetaan etänä

Lapin alueyhdistyksen haasteena ovat pitkät välimatkat.  Puheenjohtaja ja työsuojeluvaltuutettu Tiina Kyrö haluaa, että kouluissa luodaan yhteiset askelmerkit ongelmatapausten käsittelylle.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Lapin puheenjohtaja Tiina Kyrö.

1. Ajankohtaisinta tällä hetkellä ovat tulevat kuntavaalit. Lauantaina 1.4 yhdistyksemme järjestää Ivalossa vaali-iltamat, jossa asiaosuuden jälkeen soittaa opettajabändi Rehtorin mukulat. Vedän tilaisuudessa vaalipaneelin ja aion kysyä ainakin sitä, onko Inarin kunta valmis järjestämään maksutonta varhaiskasvatusta.

2. Alueemme erityispiirteitä ovat pitkät välimatkat, vähäinen syntyvyys ja kuihtuvat kunnat. Meitä huolettavat toisen asteen ammatillisen koulutuksen väheneminen, yksityisen päivähoidon lisääntyminen sekä lasten määrän vähenemisen vaikutukset opettajien työn vähenemiseen. Yhdistyksen toiminnan painopiste on toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformissa ja sen vaikutuksissa opettajien työtilanteeseen.

3. Meillä on Lapissa 21 paikallisyhdistystä. Alueyhdistyksen kokouksista kaksi kolmasosaa pidetään Webexin kautta. Etäkokoukset säästävät aikaa ja rahaa, ja niissä voi käsitellä kätevästi kaikki nopeasti päätettävät asiat. Toisaalta puheenjohtajana on helpompi virittää keskustelua kasvotusten.
Välimatkat ovat haaste myös puheenjohtajan tehtävässä. Alueyhdistyksen toimisto on Rovaniemellä, ja sinne on Ivalosta 300 kilometrin matka. Onneksi suurimman osan asioista pystyy hoitamaan sähköpostilla ja puhelimessa.

4. Lapissa lukio on monella paikkakunnalla ainoa keskiasteen koulu. Monet menevät lukioon, ettei tarvitsisi vielä 16-vuotiaana muuttaa pois kotoa. Opiskelijat läpäisevät lukion vähän hitaammin kuin etelässä. Meille lähilukioiden säilyminen on erityisen tärkeää, sillä esimerkiksi meidän lukiostamme on 170 kilometriä lähimpään lukioon.

5. Alueyhdistyksemme ei voi olla erityisen ylpeä mistään saavutuksesta tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa, mutta onnistuimme saamaan päivähoidon rajaukset inhimillisiksi. Inarin kunnassa osa lapsista saa osallistua varhaiskasvatukseen enintään 20 tuntia, mutta lasten määrää suhteessa aikuisiin ei onneksi lisätty.

6. Yhdistyksen järjestämän koulutuksen ansiosta jäsenten välinen vuorovaikutus on lisääntynyt ja tieto omista oikeuksista vahvistunut. Erityisen suosittuja ovat olleet opettajien työhyvinvointikoulutukset. Päivään kuuluu luentoja työssäjaksamisesta, ay-tietoutta ja jotain virkistävää ohjelmaa. Esimerkiksi Jope Ruonansuun konsertti veti kurssin heti täyteen. Olemme huomanneet, että koulutuksissa pitää jatkuvasti toistaa sitä, mitä kaikkea OAJ:n jäsenyydellä saa – se ei siis suinkaan ole opettajille itsestään selvää.

7. Rekrytoimme nuoret opettajat hanakasti Nope-koulutuksiin. Viimeksi pidetystä Nopesta saimme paikallisyhdistyksen jäseniksi kolme opettajaa, jotka uskaltautuivat heti hallitustehtäviin.
Olemme myös järjestäneet kokeneille opettajille tarkoitettua Kope-koulutusta, johon sisältyy hyvinvointivinkkien ja ay-tiedon lisäksi eläketietoutta.

8. Täällä pohjoisessa kivaa on se, että luonto alkaa koulun pihalta. Lunta on vielä paljon, ja kaikki lapset hiihtävät. Omalta kotipihaltani lähtee 10 kilometrin hiihtolenkki, ja ladulla saa ajatuksia hyvin tuuletettua.
Kuitenkaan emme elä lintukodossa. Suuria opetusryhmiä ei ole, mutta haastavia erityisoppilaita integroidaan luokkiin täälläkin. Kouluissa on yhä enemmän lapsia, jotka eivät ole koulukuntoisia. Heidän kanssaan erityisesti yläkoulun opettajat ovat kovilla.
Työsuojeluvaltuutettuna olen huomannut, että opettajien jaksaminen vaikeutuu entisestään, jos esimies ei tue opettajaa. Joskus käy niin, että esimies meneekin oppilaan ja vanhemman puolelle, ja minä joudun yksin tukemaan opettajaa. Yritän tehdä töitä sen eteen, että kouluissa puhallettaisiin yhteiseen hiileen ja luotaisiin selkeä marssijärjestys siitä, mitä tehdään ja kehen otetaan yhteyttä ongelmatilanteissa.

9. Tulevaisuutta odotamme enemmän huolestuneina kuin innostuneita. Meitä arveluttaa, miten maakuntauudistus tulee vaikuttamaan kuntien kykyyn järjestää laadukasta varhaiskasvatusta ja koulutusta. Lapin matkailu on kovassa kasvussa, saa sitten nähdä, onko sillä positiivista vaikutusta joidenkin kuntien talouteen.

10. Jäsenille lähetän sellaisia terveisiä, että olemma yhteisellä asialla ja yhessä tekemällä saadaan enemmän aikaan! Tule mukhaan mukavaan porukkaan, piämmä toisistamma huolta.

Seuraa OAJ Lapin toimintaa
Verkkosivut: www.oajlappi.fi
Facebook: OAJ Lappi

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:

OAJ lähelläsi: Kanta-Häme
OAJ lähelläsi: Pohjois-Savo