Urapalvelu auttaa työnhaussa

OAJ:n jäsensivuilla juuri avautunut Urapalvelut -sivusto on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille opettajille sekä uranvaihtajille. Sivustolta löytyy tietoa täydennyskoulutuksesta, opintovapaasta ja vuorotteluvapaasta.
Uusi palvelu on tarpeen, koska erityisesti ammatillisten opettajien, aineenopettajien ja aikuisopettajien työllisyystilanne on heikentynyt. Esimerkiksi aikuisopettajista työttömänä on joka viides.

­– ­Luottamusmiehenä nämä sivut ilahduttavat, koska nyt voin ohjata jäsenet yhteen osoitteeseen, kehuu Aikuisopettajien liiton AKOL:n sihteeri Mirva Salokorpi, joka työskentelee vieraiden kielten kouluttajana Oulun Aikuiskoulutuskeskuksessa.

­Hänen työpaikallaan käytiin viime vuonna yt-neuvottelut, jotka johtivat 37 työntekijän irtisanomisiin, lomautuksiin, osa-aikaistamisiin ja määräaikaisten sopimusten lopettamiseen.

­­– Uuden uran ja täydennyskoulutuksen tarve on valtava aikuiskoulutuksen puolella. Urapalvelusta löytyy hyviä ohjeita esimerkiksi CV:n päivittämiseen, työhakemuksen tekemiseen ja työhaastatteluun valmistumiseen. Lisäksi siellä neuvotaan, miten käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa, Salokorpi kiittää.

Lue myös Opettaja-lehden juttu: Miten urkenee uusi ura?

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: 123rf