OAJ lähelläsi: Yhteiskuljetuksilla kaikki mukaan

OAJ Kymenlaakson puheenjohtaja Päivi Harsia järjesti koulutuksen entisille nuorille eli nyt jo kokeneille opettajille. Hän iloitsee siitä, että jäsenten aktivointi on tuottanut tulosta.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Kymenlaakson puheenjohtaja Päivi Harsia.

1. Kymenlaaksossa alueyhdistys on pyrkinyt tekemään itseään tunnetuksi kaikille jäsenille. Esimerkiksi eläkkeitä ja perusopetuksen uudistuksia käsitelleet teemaillat ovat keränneet osallistujia toista sataa. Educa-messuille järjestetylle matkalle osallistui kolme bussilastillista kymenlaaksolaisia opettajia.

2. Olen erityisen ilahtunut perusopetusiltamme osallistujamäärästä. Tietojeni mukaan saimme muihin alueyhdistyksiin verrattuna paljon opettajia liikkeelle, vaikka emme jäsenmäärältämme ole Suomen suurin alueyhdistys.

3. Viimeisen vuoden aikana hyvää kehitystä on tapahtunut erityisesti viestinnässämme. Kun viestintä on parantunut, jäsenet ovat ryhtyneet seuraamaan entistä tiiviimmin alueyhdistyksen välittämää informaatiota.

4. Pidämme tiiviisti yhteyttä paikallisiin vaikuttajiin ja muihin yhteistyötahoihin. Alueasiamiehemme Ari Häkkinen on saanut kiitettävästi viestiämme kuuluviin paikallisessa mediassa. Olemme nostaneet esille esimerkiksi koulujen ja päiväkotien esimiesten työn vaativuutta.

5. Edunvalvonnallista työsarkaa kuitenkin riittää. Yhtenä huolenaiheena esille on noussut ammatillisten opettajien järjestäytyminen, jonka toivoisimme olevan kattavampaa. Niinpä olemme miettineet jäsenkampanjaa ammatillisille opettajille. Ysi-puolella ja varhaiskasvatuksessa on toimiva yhteysopettajajärjestelmä, mutta ammatillisilla vastaavaa ei valitettavasti ole.

6. Suurimpia murheitamme ovat koulutusleikkaukset ja opettajien irtisanomiset. Erityisesti ammatillisella toisella asteella on ollut rajuja leikkauksia ja irtisanomisia. Lähiopetuksen määrää on supistettu, ja tämä näkyy tuntiopettajien määrän vähenemisenä.

7. Haluamme, että Kymenlaaksossa jäsen voi vaikuttaa alueyhdistyksen toimintaan, siksi tiedustelemme jäsentemme toiveita. Yksi toiveista toteutui, kun järjestimme vaaliviikonloppuna koulutuksen entisille nuorille eli kokeneille opettajille Saimaa Holiday Clubissa. Yhteensä 28 yli 40-vuotiasta, mutta alle 55-vuotiasta rivijäsentä sai päivittää tietojaan ja virkistäytyä. Tarkoitus on järjestää vastaavanlainen tilaisuus kahden vuoden kuluttua. Silloin ei yläikärajaa ole, koska saimme siitä palautetta.

8. Houkuttelemme jäseniä tilaisuuksiin järjestämällä yhteiskuljetuksia. Esimerkiksi Kotkassa järjestettävään vuosikokoukseen on kuljetus alueemme pohjoisosista. Osallistumiskynnys laskee, ja matkaan voi lähteä vaikka yksin. Tarjoamme myös ruoan, jos koulutukset ovat iltaisin työpäivän jälkeen.

9. Alueyhdistyksessä on 2 500 jäsentä, jotka kuuluvat 18 yhdistykseen. Tuemme jäsenyhdistystemme toimintaa muun muassa myöntämällä taloudellista avustusta ja vierailemalla tilaisuuksissa.

10. Min ja sin -maakunnassa pidetään yhtä. Alueasiamies Ari Häkkinen lupaa, että mukana on kuusaalaisittain ilmaistuna: murhan mukavia ihmisiä.

Seuraa OAJ Kymenlaakson toimintaa:
Facebook: OAJ Kymenlaakso

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:

OAJ lähelläsi: Pohjois-Pohjanmaa
OAJ lähelläsi: Kanta-Häme