Amisreformin lakiesitys eduskunnalle – opiskelijalla säilyy oikeus opettajaan

Hallitus antoi tänään lakiesityksensä ammatillisen koulutuksen reformista eduskunnalle. OAJ:n tärkein tavoite on kirjattu esitykseen. Opiskelijaa arvioi jatkossakin ensisijaisesti opettaja.
Hallituksen lakiesityksessä opettaja on keskiössä niin opetuksessa kuin arvioinnissakin. Opettaja on mukana myös tekemässä opiskelijoille henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa yhdessä opinto-ohjaajan kanssa.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on tyytyväinen, että opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on pitänyt kiinni ammatillisen koulutuksen laadusta.

– ­Esityksessä turvataan opiskelijalle oikeus tarvitsemaansa opettajan antamaan opetukseen, arviointiin ja opinto-ohjaukseen. Tämä takaa opiskelijoiden yhdenvertaisuuden myös jatko-opintoja ajatellen, Luukkainen sanoo.

Vaikuttamistyö tuotti tulosta

Hallituksen lakiesitystä ammatillisen koulutuksen reformista on odotettu jo pitkään. Uudistuksen sisällöstä on käyty kovaa vääntöä työantajien, koulutuksen järjestäjien, OAJ:n ja opiskelijajärjestöjen välillä.

OAJ vaati opinto-ohjausta ja opettajan roolia kirjattavaksi lakiin. Muun muassa Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE, Elinkeinoelämän keskusliitto ja Kuntaliitto olivat asiasta eri mieltä. Ne halusivat, ettei opettajien mistään tehtävistä säädetä lailla, vaan koulutuksen järjestäjällä olisi täysi vapaus päättää kaikesta.

– ­OAJ teki hartiavoimin puheenjohtaja Olli Luukkaisen johdolla töitä saadakseen kärkitavoitteensa lakiesitykseen, ja työ tuotti tulosta, OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen sanoo.

Lahtinen korostaa, että hallituksen lakiesitys sisältää viestin myös yrityksille. Opiskelijan oikeus opetukseen ja ohjaukseen koskee kaikkia opiskeluympäristöjä.

– ­Tämä madaltaa toivottavasti työnantajan kynnystä ottaa opiskelijoita työpaikalle oppimaan. Työelämän pitäisikin vaatia, että aina, kun opiskelija menee työpaikalle oppimaan, arvioidaan, paljonko hän tarvitsee opettajan antamaa ohjausta, Lahtinen sanoo.

Arvio ohjaustarpeesta kirjattaisiin opiskelijan osaamisen kehittämissuunnitelmaan sekä työpaikan kanssa solmittaviin sopimuksiin.

Rahoitus huolettaa

Reformin hyvistä tavoitteista huolimatta huoli ammatillisen koulutuksen rahoituksesta jatkuu.

– ­OAJ:ssä on suuri huoli siitä, ylletäänkö reformin tavoitteisiin ja kyetäänkö laadukas opetus turvaamaan, kun rahoituksesta on leikattu neljännes ja hallituksen esittämä rahoitusmalli on epävakaa ja vaikeasti ennakoitava, Lahtinen sanoo.

OAJ on vaatinut, että ammatillisen koulutuksen perusrahoituksen osuus koko rahoituksesta olisi vähintään 60 prosenttia. Hallitus kuitenkin esittää, että vain 50 prosenttia rahoituksesta tulisi perusrahoituksesta, 35 prosenttia suoritteista ja loput 15 prosenttia vaikuttavuudesta.

– ­Vaikka uusi rahoitusjärjestelmä tulee voimaan asteittain, näyttää siltä, että koulutuksen järjestäjät jatkavat yt-menettelyitä. Osan talous on leikkausten jäljiltä erittäin heikko, ja loput valmistautuvat epävakaaseen rahoitusmalliin. Rahoitus pitää laittaa kuntoon, Lahtinen sanoo.

Leikkauksista satsauksiin

OAJ on taistellut ammatillisen koulutuksen leikkauksia vastaan koko vuoden. Tätä työtä ei ole tarvinnut tehdä yksin. Syksyllä valtakunnallisessa Amis liikkeellä -tapahtumassa koulutuksen järjestävät, opiskelijat ja opettajat kaikki vaativat yhdessä leikkausten perumista tai lykkäämistä.

­– ­Hallituksen pitäisi kuulla tämä koulutuskenttää laajasti yhdistävä huoli ja ottaa se huomioon jo puoliväliriihessä. Työllisyysprosenttiakaan ei saada nostettua hallituksen tavoittelemaan 72 prosenttiin, jos yt:t ja irtisanomiset jatkuvat tätä tahtia, Lahtinen toteaa.

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Heikki Pölönen