OAJ lähelläsi: Alueyhdistys torppaa leikkauksia

OAJ Pääkaupunkiseudun puheenjohtaja Hanna Iso-Kuortti on tyytyväinen kuntien välisen yhteistyön tiivistymiseen ja jäsenten aktiiviseen osallistumiseen.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Pääkaupunkiseudun puheenjohtaja Hanna Iso-Kuortti.

1. Pääkaupunkiseutu on alueena erityinen, koska täällä on opetusta varhaiskasvatuksesta yliopistoon. Meillä on paljon jäseniä, yhdistyksiä ja erilaisia koulutusten järjestäjiä. Pienin yhdistyksemme on 10-jäseninen, suurimmassa jäseniä on yli 5000.
Alueellamme on meneillään paitsi oppilaitosten yhdistymisiä ja yhtiöittämisiä myös yhdistysten yhdistymisiä. Kasvuvoittoinen alue asettaa haasteita edunvalvonnalle, erityisesti yksityisissä kouluissa, oppilaitoksissa ja päiväkodeissa.

2. Erityisen tyytyväisiä olemme nyt siitä, että Helsinki ja Espoo eivät rajaa subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta eivätkä kasvata ryhmäkokoja. Helsinki palkkaa opettajansa 1. elokuuta alkaen.

3. Alueyhdistyksen perustaminen on tiivistänyt kuntien välistä yhteistyötä. Maailman opettajien päivän tapahtuma lokakuussa sai hyvän vastaanoton. Jäsenkoulutusten paikat täyttyvät nopeasti, ja esimiestapahtumat keräävät osallistujia.

4. Hyvä vuorovaikutus päättäjien ja virkamiesten kanssa on tärkeää – siihen alueyhdistys jäsenyhdistyksineen on panostanut paljon. Olemme saaneet torpattua osan esitetyistä leikkauksista. Lastentarhanopettajakoulutuksen määrää on lisätty, ja Helsingissä aloitettiin myös ruotsinkielisten luokanopettajien koulutus.

5. Olemme huolissamme jäsentemme jaksamisesta monien käynnissä olevien muutosten keskellä. Espoossa ja Vantaalla luottamusmiehiä työllistää muun muassa yleissivistävien opettajien palkkaaminen vasta veso-päivästä lähtien elokuussa. Säästöjä on joka koulutussektorilla, esimerkiksi yliopistoissa leikkaukset ovat mittavia.

6. Tulevaisuudessa alueyhdistyksen rivit tiivistyvät ja yhdistyksen merkitys kasvatuksen ja koulutuksen puolustajana korostuu. Onneksi kunnissa on asiantuntevia päättäjiä, jotka ymmärtävät kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen merkityksen ja puolustavat niitä.

7. Vuosityöaikakokeilut ovat käynnistymässä Variassa ja Stadin ammattiopistossa. Seuraamme niitä tiiviisti ja vaikutamme aktiivisesti kokeilujen onnistumiseen. Kiinnitämme entistä enemmän huomiota hyvään johtamiseen ja jäsentemme jaksamiseen. Palkitsemme vuosittain vuoden esimiehen.

8. Jäsen voi vaikuttaa alueyhdistyksen toimintaan, ja erityisesti kopet, vopet sekä yhteysopettaja- ja eläkeinfot ovat matalan kynnyksen tapahtumia. Kaikkiin näihin sisältyy sekä virkistystä että edunvalvontaa.

9. Kehitämme toimintaamme jäseniltä saamamme palautteen perusteella – sitä tulee onneksi paljon! Jäsenet kiittävät erityisesti verkostoistumismahdollisuutta. On mukavaa tutustua oman alueen kollegoihin ja saada lisää tietoa muista koulutusaloista.

10. Hei kamut! Olis kliffaa saada teidät messiin alueyhdistyksen ja jäsenyhdistysten häpeninkeihin. Heitä breivillä tai meilillä stooria mitä funtsailet ay-edunvalvonnasta. Me tehdään yhdessä duunia sua varten!

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:

OAJ lähelläsi: Kymenlaakso
OAJ lähelläsi: Pohjois-Pohjanmaa