OAJ lähelläsi: Etelä-Savossa iloitaan vaalivoitosta

OAJ Etelä-Savon puheenjohtaja, autoalan opettaja Ari Lybeck on tyytyväinen siitä, että valtuustoihin valittiin paljon kasvatuksen ja koulutuksen puolustajia.
OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat kertovat oman yhdistyksensä työstä sekä tärkeimmistä kuulumisista, onnistumisista ja haasteista. Tällä kertaa vuorossa on OAJ Etelä-Savon puheenjohtaja Ari Lybeck.

1. Alueemme on erityinen siinä mielessä, ettei täällä ole suuria tehtaita tai tuotantolaitoksia. Meidän on keskityttävä pk-yrityksiin ja matkailun kehittämiseen, jolle alueella on erityisen hyvät lähtökohdat. Nuoret kokevat Etelä-Savon hyväksi asumispaikaksi, mutta työttömyys ja jatko-opiskelumahdollisuuksien puuttuminen lisäävät nuorten muuttoliikettä suurempiin asutuskeskuksiin. Opettajakorkeakoulun loppuminen alueeltamme oli suuri takaisku, jota on vaikeaa paikata.

2. Olemme ylpeitä siitä, että kuntavaaleissa OAJ ja koulutuksen asia sai vaalivoiton. Meidänkin alueemme valtuustoihin tuli valituksi 19 kasvatuksen ja koulutuksen puolustajaa. Etelä-Savossa OAJ:n kuntavaalitestin teki yhteensä 58 koulutuksen puolustajaa.

3. Yhdistyksemme keskittyy nyt yhteistyöhön valittujen valtuutettujen kanssa. Viimeistään syksyllä paikalliset toimijat järjestävät kutsuvierastilaisuuksia tai yhteistyökahveja, joilla säännöllisistä tapaamisista voidaan sopia. Käytännössä olen todennut, että suora henkilökohtainen kontakti kansanedustajiin tai kuntapäättäjiin tuottaa tulosta.  On myös tärkeää aloittaa verkostoituminen perustettavien sivistyslautakuntien tai -valiokuntien kanssa.

4. Parhaillaan pyrimme tehostamaan tiedottamista ja tekemään toimintaamme näkyvämmäksi. Läheisimpiä yhteistyökumppaneita ovat Savonlinnan talousalueella ilmestyvä Itä-Savo, Mikkelin talousalueella ilmestyvä Länsi-Savo, Etelä-Savon radio ja Pieksämäen lehti. Jäsenten tavoittamiseen pyrimme käyttämään sähköpostin lisäksi myös somea, ja OAJ onkin opastanut meitä kiitettävästi sosiaalisen median käytössä. Järjestönä OAJ on paljon esillä mediassa ja somessa, ja uskon sillä olevan todellista vaikutusta päätösten tekoon.

5. Meitä huolettaa se, miten alueemme opettajat selviävät säästöpaineiden kanssa. Yt-neuvotteluja on käyty alueellamme lähinnä ammatillisissa oppilaitoksissa, SAMIedussa ja Esedussa. Molemmat oppilaitokset toimivat hyvin, ja tarvitsemme ne molemmat, jotta nuorilla olisi jatko-opintomahdollisuuksia. Olemme kuitenkin huolissamme niiden toimintaedellytyksistä, kun Suomen hallituksen ja eduskunnan säästötavoitteet tuntuvat kurittavan yhä enemmän maaseutukuntia.

6. Lisäksi meitä askarruttaa, miten onnistumme paikallisissa sopimisissa. Paikallinen sopiminen tulee jatkossa lisääntymään, ja alueyhdistys on varautunut siihen järjestämällä neuvottelutaidon koulutuksen Etelä-Savon luottamusmiehille tulevana syksynä.

7. Nuorissa on tulevaisuus, siihen meidän on uskottava ja luotettava. Mielestäni valtaosalla nuorista on innostusta ja oppimisen halua, ja vain sen avulla voi päästä eteenpäin. Nyt on tärkeää huolehtia siitä, että syrjäytyminen vähenee, kun siihen tartutaan heti alkuvaiheessa.

8. Jo tänä vuonna noin 150 nuorisoasteen opettajaa pääsee kokeilemaan vuosityöaikaa. Nyt on aika tiivistää yhteistyötä, jotta kokeilussa päästään näkemään, miten työaika muotoutuu opiskelijan ja opettajan näkökulmasta sopivaksi.

9. Alueyhdistyksemme puhaltaa yhteiseen hiileen. Pari vuotta sitten perustimme edunvalvontaa hoitavan jaoston, koulutusta hoitavan jaoston ja tiedotustiimin. Jokaisessa jaostossa on kaikkien opettajakuntien edustajia. Se antaa laajan näkemyksen koko toimialasta ja yhdistää meitä tekemään asioita paremmin.

10. Onnittelen teitä "savon muan" opettajat! Olette valinneet tärkeän tehtävän yhteiskunnassa. Olen pitänyt opettajan ammattia kutsumusammattina ja pidän edelleen. Myös omat jaksamisen rajat pitää muistaa. Kun voimme itse hyvin, myös opiskelijamme ja työyhteisömme voivat paremmin.

Seuraa OAJ Etelä-Savon toimintaa:
Verkkosivut: www.oajetelasavo.fi
Facebook: OAJ Etelä-Savo

OAJ on lähellä jäseniään

OAJ toimii kaikkialla Suomessa. Sillä on 17 alueyhdistystä sekä lähes 300 paikallisyhdistystä, jotka tuovat yhteen eri alojen opettajat päiväkodeista korkeakouluihin. OAJ lähelläsi -juttusarjassa alueyhdistysten puheenjohtajat tai alueasiamiehet kertovat alueiden tärkeimmät kuulumiset, onnistumiset ja haasteet.

Lue sarjan aikaisemmat jutut:
OAJ lähelläsi: Pääkaupunkiseutu
OAJ lähelläsi: Kymenlaakso