Oppimisintoilijat yhteen – uusi hanke nostaa Suomea globaaliksi oppimisjätiksi

Syyskuussa järjestettävä “oppimisen Slush” tekee Suomesta globaalin oppimisen keskuksen. Kansainvälinen oppimistapahtuma Dare to Learn yhdistää 3000 oppimisen toimijaa opettajista yrityksiin. Myös OAJ on mukana.
Suomalainen koulutusosaaminen on maailmanlaajuisesti tunnettua. Selkeä osaamiskeskittymä kuitenkin puuttuu, eivätkä oppimiskentän eri toimijat kohtaa.

Solmun avaamiseksi Helsingissä järjestetään syyskuussa Dare to learn -tapahtuma. Hankkeen taustalla on ajatus elinikäisen oppimisen raikastamisesta sekä itse oppimisen korostamisesta. Pelkän puheen sijaan järjestäjät haluavat tekoja, joilla oppimista edistetään.

– Nyt meillä on tilaisuus rakentaa yhdessä aidosti oppimista tukevaa kulttuuria. Kyky oppia ja inhimillinen kehitys muuttaa maailmaa siinä missä teknologiakin – tai jopa vielä enemmän, tapahtuman ohjelmapäällikkö Akseli Huhtanen perustelee tiedotteessa.

Opettajien työn arvostus kasvuun

OAJ on hankkeessa mukana yhteistyökumppanina ja aktiivisena osallistujana. Koulutuspoliittinen asiantuntija Suvi Pulkkinen pitää erinomaisena tavoitteena sitä, että nostetaan esiin suomalaista oppimisen ja opetusalan asiantuntemusta ja vahvistetaan Suomen brändiä koulutuksen kärkimaana.

– Oppimisen uudistumisesta puhutaan paljon, ja sille asetetaan kovia tavoitteita. Aina ei kuitenkaan muisteta antaa täyttä tunnustusta sille työlle, jota jo nyt päivittäin tehdään päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. OAJ haluaa erityisesti nostaa kentällä työskenteleviä opettajia esiin ja herättää keskustelua opettajuuden muutoksesta, Pulkkinen sanoo.

Tapahtumassa on mukana eri tahoja aina opettajista henkilöstön kehittäjiin ja ammattiliitoista koulutusalan start up -yrityksiin.

– On korkea aika, että elinikäisen oppimisen merkitys koko yhteiskunnalle ymmärretään. Uskon, että kun eri toimijat kohtaavat ja syventyvät oppimiseen, vahvistuu myös opettajien työn arvostus. Oppiminen uudistuu pala kerrallaan opettajien ja johtajien arjen työssä, Pulkkinen sanoo.

Opettajat mukaan!

Suvi Pulkkinen kannustaa opettajia ja esimiehiä osallistumaan tapahtumaan. Dare to learn on hänestä loistava tilaisuus esimerkiksi verkostoitua, pohtia oman työn kannalta merkittäviä haasteita ja saada ahaa-elämyksiä.

– Maailma, yhteiskuntamme ja työelämä ovat kaikki suuressa muutoksessa. Ja mitä muutos aina edellyttää? Oppimista. Toivon, että opettajat saisivat tapahtumasta buustia omaan, maailman tärkeimpään, työhönsä!

Dare to learn 5.–6.9.2017
  • Dare to Learn on 5.-6.9.2017 Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä kansainvälinen oppimistapahtuma, joka kerää yhteen tuhansia oppimisintoilijoita opettajista henkilöstön kehittäjiin ja ammattiliitoista koulutusalan startupeihin.
  • Kahden päivänä aikana osallistuja kuulee inspiroivia puheenvuoroja, osallistuu workshoppeihin ja kohtaa muita oppimisesta kiinnostuneita ihmisiä. Tapahtuman sisältö on rakennettu tarkasti oppimistutkimuksiin perustuen: aktiivisen ohjelman lisäksi tarjolla on inspiraatiota sekä aikaa omille ajatuksille.
  • OAJ:n jäsenille on varattu 60 lippua alennettuun hintaan: Kahden päivän lippu 59 eurolla. Normaalihinta on 99 euroa. Lippuja myydään tapahtuman sivuilla: www.daretolearn.fi. Alennuskoodi on jäsensivujen Dare to learn -uutisessa (vaatii kirjautumisen).
  • Dare to Learnin taustalla toimii Sivistyskiihdyttämö ry. Tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat OAJ:n lisäksi muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Helsingin kaupunki.

Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: 123RF

Uutinen on julkaistu alun perin 18.5.2017. Siihen on 7.8.2017 lisätty tieto OAJ:n jäsenten lippualennuksesta.