Raumalla neuvotellaan varhaiskasvatuksen palkoista

Opetusalan paikalliset neuvottelijat pyrkivät saamaan kohennusta Rauman lastentarhanopettajien palkkoihin.
Varhaiskasvatus on kaupungissa myötätuulessa, ja sen merkitystä korostaa entisestään päätös lastentarhanopettajien koulutuspaikkojen massiivisesta lisäyksestä. Turun yliopisto järjestää lastentarhanopettajakoulutusta vain Raumalla, jossa koulutuspaikat kaksinkertaistuvat lähivuosina.

– Kaupunki parantaisi asemiaan työnantajana, jos se maksaisi lastentarhanopettajille hiukan korkeampaa palkkaa, kuten osa alueen kunnista tekee. Nyt on jo ollut tilanteita, joissa parempi palkka on ohjannut hyviä työnhakijoita Rauman asemesta naapurikuntiin, OAJ:n paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Mea Nordberg kertoo.

Palkka-asiasta neuvotellaan parhaillaan kaupungin ja OAJ:n kesken. Tuloksia neuvotteluista pyritään saamaan aikaan ensi vuoden elokuuhun mennessä.

Myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen suosittelee kuntia pitämään huolta palkkakilpailukyvystään. Pätevistä lastentarhanopettajista on pulaa, ja sitä voidaan helpottaa korjaamalla palkkatasoa. Näin tehdään jo sosiaalityöntekijöiden ja lääkärien osalta.

– Mikään ei estä kuntaa maksamasta alarajojen yli ja näin moni kunta myös tekee.

Tavoitteena muutos lastentarhanopettajien sopimusalaan

Lastentarhanopettajien palkkaustason korjaamisen yhtenä suurena esteenä on Luukkaisen mukaan ollut kunnallinen sopimusjärjestelmä, jossa lastentarhanopettajat ovat eri sopimusalueella kuin muut kunta-alan opettajat.

– Kunta-alan pääsopimusta muuttaminen on kylläkin vaikeaa, eikä sitä tapahdu usein. Nyt on kuitenkin aito mahdollisuus neuvotella pääsopimuksesta, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnilta maakuntiin. Neuvottelut kuitenkin lykkääntyivät, kun sote-ratkaisu siirtyi vuodella, Luukkainen totesi Rauman On the Road -päivän media-avauksessa.

Riesana sisäilmaongelmat

Jukon pääluottamusmiehen Päivi Jumppaisen mukaan Raumalla edetään sivistystoimessa vaikeiden vuosien jälkeen parempaan suuntaan. Yksi iso ongelma odottaa kuitenkin ratkaisuaan. Kaksi koulua kärsii sisäilmaongelmista ja niille etsitään väistötiloja.

– Ymmärrän että asiaa yritetään korjata, mutta odotus luo huolta ja epävarmuutta, Jumppainen toteaa.

OAJ tien päällä!

OAJ aloitti On the Road -maakuntakierroksen Raumalta. Kuuden pysähdyksen kiertue huipentuu Maailman opettajien päivänä Helsingin Kamppiin 5. lokakuuta. Tutustu pysähdyspaikkoihin ja ohjelmaan täällä.

Teksti ja kuva: Heikki Sahlman
Kuvassa Rauman sivistystoimialan, OAJ:n ja JUKOn edustajia: Mea Nordberg, Hanna Viljanen-Lehto, Päivi Tiesmaa, Soile Strander, Olli Luukkainen ja Päivi Jumppanen.