OAJ:n jäsenten sopimukset päättyvät tammikuussa

Kunta-alan neuvottelut käynnistyivät tänään. Neuvotteluja käynnistellään myös muilla OAJ:n jäsenten sopimusalueilla.
Kaikki OAJ:n jäsenten sopimukset päättyvät 31. tammikuuta. Kunta-alan pääsopijat JUKO, JAU ja KoHo irtisanoivat tänään kunnalliset työ- ja virkaehtosopimukset. Myös kunnan opetusalan sopimus on irtisanottu. Työehtosopimukset on irtisanottu myös Avaintyönantajat Avaintan sopimusalueella. Samaten yliopistojen, yksityisen opetusalan ja valtion sopimusten voimassaolo päättyy tammikuun lopussa.

Kunta-alan neuvottelut käynnistyivät aamulla 28.11. Neuvotteluja käynnistellään myös muilla OAJ:n jäsenten sopimusalueilla.

– Nyt lähes 600 000:lle julkisen sektorin ja julkisrahoitteisten palvelujen parissa toimivalle palkansaajalle ryhdytään neuvottelemaan uusia sopimuksia. Irtisanomisen merkitys on siinä, että järjestölliset toimenpiteet ovat näin mahdollisia jo 1.2.2018 lukien. Ne eivät tietenkään ole tavoitteena, mutta järjestövalmiutta on silti nostettava siltä varalta, että neuvottelut eivät muutoin etene, Jukon ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoo

– Juko ja OAJ tavoittelevat sopimuksia, jotka eivät jää työmarkkinoilla syntyvän yleisen linjan alle. Lisäksi esitämme julkisen sektorin palkkojen jälkeenjääneisyyden korjaamista pidemmän ajan palkkaohjelmin, hän sanoo.