OAJ mukana #HäirinnästäVapaa-kampanjassa – ”Kaikki mukaan!”

OAJ on aktiivisesti ottanut kantaa seksuaalisen häirinnän kitkemisen puolesta.
OAJ on mukana oikeusministeri Häkkäsen aloittamassa seksuaalisen häirinnän vastaisessa kampanjassa. Puheenjohtaja Olli Luukkainen haastaa mukaan kaikki Suomen päiväkodit, koulut, oppilaitokset, tutkijayhteisöt sekä järjestön yhteistyökumppanit.
Häirintään puuttuminen edellyttää toimenpiteitä jokaiselta. Kyse on kulttuurisesta muutoksesta, jossa tarvitaan myös julkista painetta. Näin sanoo oikeusministeri Antti Häkkänen ja haastaa organisaatiot ja järjestöt jakamaan hyviä esimerkkejä tavoista puuttua häirintään.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen pitää Häkkäsen haastetta tervetulleena.

– Keskustelua seksuaalisesta häirinnästä on tänä syksynä käyty paljon, eikä se ota laantuakseen. Tämä on selvä merkki siitä, että keskustelulle on tarvetta ja että on korkea aika puuttua ongelmaan. OAJ on ehdottomasti mukana #häirinnästävapaa-kampanjassa, Luukkainen sanoo.

OAJ vaatinut nollatoleranssia seksuaaliseen häirintään

Syksyn aikana lehdissä on kirjoitettu myös kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä. OAJ kuuluttikin muiden opetusalan toimijoiden kanssa nollatoleranssia häirintään jo pari viikkoa sitten.

Luukkainen korostaa, että opettajien ja esimiesten on aina noudatettava kaikessa työssään korkeinta mahdollista etiikkaa ja toimittava esimerkillisesti lasten ja nuorten kanssa.

– Opettajan ja esimiehen tehtävänä on luoda kaikin puolin turvallinen ilmapiiri oppimiselle, eikä muunlaiselle käytökselle ole sijaa opetustyössä. Sekin pitää kuitenkin muistaa, että myös lämpö ja koskettaminen ovat tärkeä osa kasvatustapahtumaa, Luukkainen sanoo.

Myös opetusalan eettinen neuvottelukunta on tuonut esiin, että kosketus kuuluu kouluun. Se ei kuitenkaan koskaan saa seksualisoitua.

Kouluilla on jo nyt velvoite tehdä suunnitelma, jolla torjutaan kiusaamista ja häirintää. Seksuaalisesta häirinnästä käyty keskustelu on kuitenkin nostanut kouluissa ja oppilaitoksissa esiin tarpeen uusillekin työkaluille.

Opetus- ja kulttuuriministeriö antoikin joulukuun alussa Opetushallitukselle tehtävän päivittää yhdessä koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijoiden kanssa ohjeistukset, jotta kaikilla kouluissa ja oppilaitoksissa toimivilla on valmiudet toimia seksuaalisen ahdistelun ja häirinnän estämiseksi. Ohjeistusten on määrä olla valmiit vuoden 2018 helmikuussa.

– OAJ tuntee koulujen ja oppilaitosten arjen, ja olemme mielellämme mukana myös tukemassa ohjeistusten laatimista. Tarvetta on selkeille toimintamalleille ja ohjeistuksille, jotka tukevat kaikkeen häirintään puuttumista koulujen ja oppilaitosten arjessa, Luukkainen sanoo.

Kaikki mukaan!

#HäirinnästäVapaa-kampanjaan Luukkainen haastaa mukaan kaikki opetusalan toimijat.

– OAJ:n toimistolla suhtaudumme erittäin vakavasti kaikenlaiseen epäasialliseen käytökseen. Vaikeneminen ei ongelmia ratkaise, vaan jos jotain epäasiallista käytöstä ilmenee, kannustan kaikkia ottamaan sen heti puheeksi. Haastamme #häirinnästävapaa-kampanjaan mukaan yhteistyökumppanimme sekä kaikki Suomen koulut ja oppilaitokset. Jokainen meistä luo omalla käytöksellään osaltaan turvallisuuden tunnetta, Luukkainen sanoo.

Teksti: Heikki Pölönen
Grafiikka: Erika Nieminen