Yliopistosektorille jo kolmas lakkovaroitus

Yliopistosektorin pääsopijajärjestöt JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palkansaajajärjestö Pardia ovat jättäneet tänään 27.2. jo kolmannen työtaisteluvaroituksen valtakunnansovittelijantoimistoon sekä työnantajalle.
Lakkovaroitus annettiin, koska työnantajaa edustava Sivistystyönantajat hylkäsi tehdyn sovintoesityksen. JUKO, Pardia ja JHL olisivat olleet valmiit sen hyväksymään.

Kohdennettu työtaistelu toteutetaan lakkona 14.3.2018 kello 0.00–24.00 välisenä aikana yhteensä seitsemässä yliopistossa ja näiden yliopistojen alaisissa harjoittelukouluissa, jos neuvottelutulokseen ei päästä viimeistään 13.3. Lakko toteutetaan seuraavissa yliopistoissa:
  • Itä-Suomen yliopisto,
  • Jyväskylän yliopisto,
  • Lapin yliopisto,
  • Lappeenrannan teknillinen yliopisto,
  • Oulun yliopisto,
  • Turun yliopisto,
  • Åbo Akademi.
Lakkoon osallistuvat kaikki näissä yliopistoissa työskentelevät yliopistojen yleisen työehtosopimuksen piiriin kuuluvat JUKOn, JHL:n ja Pardian jäsenet. OAJ on yksi JUKOn jäsenjärjestöistä. Lue lisää: www.juko.fi/yliopisto ja oaj.fi

Aiemmin henkilöstöjärjestöt ovat antaneet kaksi lakkovaroitusta, jotka koskevat yhteensä seitsemää yliopistoa 28.2. ja 7.3. Lue lisää aiemmista lakkovaroituksista: www.juko.fi/yliopisto

Työnantaja haluaa sanella, ei neuvotella

Yliopistosektori on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuun alusta alkaen. Pääsopijajärjestöt haluavat vauhdittaa neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta, sillä työnantaja on osoittanut koko neuvotteluprosessin ajan väheksyvää asennetta henkilöstöä kohtaan. Valtakunnansovittelija sovittelee yliopistojen työriitaa, mutta sovintoesitystä ei ole annettu.

– Tavoitteenamme on sopimus, ei lakko. On kuitenkin täysin kohtuutonta, että se porukka, joka rakentaa maan sivistystä ja huolehtii tulevien osaajien koulutuksesta, ei olisi oikeutettu samoihin yleisen linjan mukaisiin palkankorotuksiin kuin muut, vaikka siihen on varaa yliopistojen toiminnan kärsimättä, henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palkansaajajärjestö Pardia toteavat.

Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä palkkariita. Työnantajan esittämät merkittävät tekstiheikennykset eivät käy henkilöstöjärjestöille. Koko neuvotteluprosessin aikana työnantaja ei ole suostunut keskustelemaan yliopistojen palkansaajille tärkeistä tavoitteista, kuten tutkimustyön edellytysten parantamisesta sekä määräaikaisten työntekijöiden suhteellisen osuuden vähentämisestä.

Helsingin lakkotapahtumat Porthanialla ja Vanhalla

Porthanian edustalla Yliopistonkatu 3:ssa järjestetään Me olemme yliopisto! -mielenilmaus kello 11 alkaen. Iltapäivällä järjestetään PopUp Strike Talks kello 15–18 Vanhan kahvilassa Mannerheimintie 3:ssa. Luvassa lyhyitä puheenvuoroja sivistysyliopiston puolesta. Lavalle nousevat muun muassa professorit Niklas Bruun, Jukka Kekkonen, Laura Kolbe ja Teivo Teivainen sekä kansanedustajat Outi Alanko-Kahiluoto, Jyrki Kasvi ja Pilvi Torsti.

Tapahtumat muilla yliopistopaikkakunnilla

Muilla yliopistopaikkakunnilla järjestetään samanaikaisesti Helsingin yliopiston lakon kanssa 28.2. mielenilmauksia Me olemme yliopisto -hengessä. Tapahtumat järjestetään työajan ulkopuolella.

Me olemme yliopisto!

Jäsenille tiedotetaan neuvottelujen etenemisestä sekä työtaistelutoimenpiteistä JUKOn ja OAJ:n verkkosivujen sekä sosiaalisen median kanavien kautta.

Me olemme yliopisto -henki on yhä tarpeen! #meolemmeyliopisto
Seuraa JUKOn viestintää:
JUKOn verkkosivut: www.juko.fi/yliopisto

OAJ viestii neuvottelujen etenemisestä
verkkosivuilla osoitteessa www.oaj.fi julkiset ja jäsensivut
Twitterissä OAJ löytyy nimellä @oajry,
Facebookissa osoitteesta facebook.com/oajry.
Lue OAJ:n jäsensivuilta tilanteen edetessä päivittyvä lista lakkoon liittyvistä kysymyksistä ja vastauksista.
OAJ:lle voi lähettää kysymyksiä työtaistelusta osoitteeseen lakkovahti@oaj.fi