Yliopistoväki valmiina laajaan lakkoon

Yliopistoväki on valmiina laajaan lakkoon, jos sellaista sopimusta, joka yhdenvertainen muiden palkansaajien kanssa ei muuten synny. Helsingin yliopiston lakko varmistui tiistaina, kun työnantaja Sivista hylkäsi sovittelijan sovintoesityksen.
Lehtori Päivi Sihvonen on muiden OAJ:n jäsenten tavoin valmis työtaisteluun, jos palkkaan ei saada samaa yleiskorotusta kuin muillakin aloilla. Keskiviikkona hän on lakossa, koska Sivistystyönantajat on kaatanut sovintoesityksen.

Viime vuosina yliopiston opettajat ovat saaneet työnantajalta paljon kuraa niskaansa. Sihvonen kertoo, että Helsingin yliopiston opettajat ovat olleet toteuttamassa valtavia rakennemuutoksia saamatta edes minimiarvostusta.

– Tässä purkautuu muutaman vuoden pettymys siitä, että työnantaja on osoittanut niin vähän kunnioitusta työntekijöitä kohtaan.

Sihvonen kertoo, että Helsingin yliopistossa puhutaan paljon yhteisöllisyydestä. Käytännössä yhteisöllisyyttä on kuitenkin systemaattisesti murennettu, kun yliopiston koko rakenne on uusittu ja oppiaineet hajotettu.

Yliopiston opettajat tekevät opetuksen lisäksi paljon tutkimustyötä. Viime aikoina sekalaista sälää on tullut entistä enemmän ja toimintarakenteen muutokset ovat teettäneet paljon lisätöitä.

Palkkavaatimus on kohtuullinen

Palkan taso sapettaa yliopiston opettajia kaikkein eniten. Lisäksi työnantaja haluaa uuden palkkasysteemin, josta kukaan ei tiedä mitään.

– Emme ole tavoitelleet kuuta taivaalta, vaan yhdenvertaisuutta muiden palkansaajien kanssa, jotta saamme saman yleiskorotuksen kuin valtion ja kuntapuolen työntekijät.

Sihvonen ihmettelee, kuinka työnantajalla on otsaa vedota aina vain säästöihin. Opettajien palkkoihin ei ole tullut korotuksia, vaikka yliopiston tase on ollut ylijäämäinen.

– Tärkeintä olisi nyt päästä yhteisymmärrykseen yleiskorotuksen tasosta. Palkkasopimus tarvitaan heti ja työehtoja pitää kehittää edelleen jatkossakin.

Lakkokutsu kiinnosti

Helsingin yliopiston koolle kutsuma ja JUKOn yliopistosektorin järjestämä lakkokoulutus maanantai-iltana keräsi Akavatalon Valopihan täyteen yliopistoväkeä. Tilaisuudessa valmistauduttiin yliopistoja ja normaalikouluja koskevaan lakkoaaltoon, jonka ensimmäinen vaihe toteutettaisiin Helsingin yliopistossa ja normaalikouluissa jo keskiviikkona 28. helmikuuta. Seuraavassa lakossa 7. maaliskuuta olisi kuusi muuta yliopistoa ja kolmannessa 14. maaliskuuta loput seitsemän yliopistoa ja niiden normaalikoulut.

Lakkokoulutukseen oli kutsuttu muun muassa Helsingin yliopiston ja harjoittelukoulujen lakkopäälliköt ja järjestövalmiuspäällikkö, lakkotoimikunnat sekä lakkovahdit, JUKOn jäsenliittojen aktiivit Helsingin yliopistossa, Aalto yliopiston, Handelshögskolanin ja Taideyliopiston lakkopäälliköt.

Yliopistosektori on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuun alusta alkaen. Pääsopijajärjestöt JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palkansaajajärjestö Pardia ovat vauhdittaneet neuvotteluja antamalla jo kolme lakkovaroitusta valtakunnansovittelijantoimistoon ja työnantajalle. JUKOn mukaan työnantaja on osoittanut koko neuvotteluprosessin ajan väheksyvää asennetta henkilöstöä kohtaan.

Tiistaina työriitaan saatiin sovintoehdotus, kun sovittelija Janne Metsämäki jätti sovintoesityksen. Sivistystyönantajalle se ei kuitenkaan kelvannut. JUKO, JHL ja Pardia jättivät välittömästi kolmannen lakkovaroituksen. Siinä ovat mukana loput seitsemän yliopistoa ja niiden normaalikoulut.

Lakko on ymmärrettävä

Sihvonen vakuuttaa, että lakkovalmiutta riittää.

– Yliopistolaiset kokevat, että yhteiskuntamme ei arvosta työtämme. Me koulutamme akateemista sivistyneistöä tähän maahan, hän sanoo.

Yliopistolaisten lakko on Sihvosen mukaan laillinen ja ymmärrettävä.

– Vaikka kukaan ei sitä halua, niin kaikki tietävät, että siihen on pakko tarttua, jos näilläkään minimivaatimuksilla ei sopimusta synny, hän sanoo.

Sihvonen muistuttaa, että yliopiston henkilöstö on joutunut sopeutumaan jo monta vuotta jatkuviin leikkauksiin ja rakennemuutoksiin. Professori Sue Scottin vetämä arviointiryhmä keräsi viime keväänä Helsingin yliopiston henkilökunnalta ja opiskelijoilta kokemuksia viime vuosien muutoksista. Henkilöstö koki, että muutoksia oli liian monta ja että ne tehtiin liian pienellä aikataululla. Kaikki suuret toimintarakenneuudistukset tapahtuivat heti suurten säästöjen ja irtisanomisten jälkeen.

– Näin kauan olemme venyneet ja aina vain meitä venytetään lisää. On vaikea ymmärtää, että nyt tässä tilanteessa olisimme eri asemassa kuin julkisen puolen työntekijät.

Me olemme yliopisto!

Me olemme yliopisto -henki on jälleen tarpeen! #meolemmeyliopisto
Jäsenille tiedotetaan neuvottelujen etenemisestä sekä työtaistelutoimenpiteistä JUKOn ja liittojen verkkosivujen sekä sosiaalisen median kanavien kautta.

Seuraa JUKOn viestintää:
OAJ viestii neuvottelujen etenemisestä

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Sampo Korhonen

Juttua päivitetty tiistaina, 27.2.