”Ansaitsemme parempaa, siksi täällä huudetaan” – yliopistoväki kokoontui mielenilmaukseen

Rytmikkäät huudot kajahtelivat purevassa pakkassäässä, kun lakossa olevat Helsingin yliopiston työntekijät tukijoineen osoittivat mieltään Porthanian edustalla keskiviikkona aamupäivällä. Yliopiston eri työntekijäryhmät vaativat yhtenä rintamana opetus- ja tutkimustyölle sitä arvostusta, joka niille kuuluu.
”Oppi ojaan kaadetaan, liksastakin leikataan!”, ”Halvalla saa halpaa!”, ”Sama kuin muille –  sivistyksen puolesta!”

Huudot nostattivat tunnelmaa yliopistolaisia edustavien työntekijäjärjestöjen Me olemme yliopisto! -mielenilmauksessa keskiviikkona. Helsingin yliopiston ja harjoittelukoulujen henkilöstö on keskiviikkona lakossa, johon jouduttiin, koska työnantajapuolen Sivistystyönantajat hylkäsi tiistaina valtakunnansovittelijan antaman sovintoesityksen.

Helsingin yliopiston Porthanian edustalla päivysti myös huomioliiveihin pukeutuneita lakkovahteja valvomassa lakon noudattamista.

Mielenosoittajien kylteissä irvailtiin rinnastamalla työnantajapuolen toiminta kauppojen alennusmyynteihin: ”Tästä opetuksesta -30%. Pysyvästi poljetut työehdot.”

”Pelkään, että tämä on vasta alkua”

Mielenilmauksessa puhuivat muun muassa Pardian puheenjohtaja Niko Simola, Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Johanna Moisio, Professoriliiton toiminnanjohtaja Tarja Niemelä, OAJ:n yliopistoasiamies Hanna Tanskanen ja yliopistonlehtori Thomas Wallgren, joka on myös Helsingin yliopiston hallituksen jäsen. Sivistystyönantajien toimintaa suomittiin ankarasti.

– Emme halunneet tätä lakkoa, mutta pelkään, että tämä on vasta alkua, Moisio sanoi.

Yliopistolaisten tilanne ja mielenilmaus kiinnosti myös mediaa, ja paikalla näkyi paljon eri viestimien toimittajia haastattelemassa yliopiston henkilöstöä ja tilaisuuden järjestäjiä.

Tukeaan yliopiston työntekijöille oli saapunut osoittamaan myös kansanedustaja Timo Harakka (sd.).

– Opettajien, tieteentekijöiden ja tutkijoiden elämä on tehty sietämättömäksi, hän sanoi.

Harakka luonnehti lakkopäivää historialliseksi ja totesi, että mielenilmauksen teemat ovat toinen puoli samasta asiasta, joka on tänään esillä eduskunnassa. Hallitus vastaa tänään eduskunnan välikysymykseen koulutuksen tasa-arvosta.

”Haluan vain saman palkan ja takaisin duuniin”

Overworked, underpaid -kyltteihin sonnustautunut kansanterveyden apulaisprofessori Anna Keski-Rahkonen sanoi olevansa täysin kyllästynyt halpuuttamiseen. Hänen mukaansa henkilöstö on venynyt ja joustanut jo monta vuotta. Hän muistutti myös, että raha on aina arvostuksen mittari, ja jos yliopiston työntekijöille maksetaan vähemmän kuin muille, se on selkeä viesti vähäisemmästä arvostuksesta.

– Haluan vain, että saisimme saman palkan kuin muutkin ja pääsisimme takaisin duuniin.
Mielenilmauskylttiä kannatellut kalatalouden professori Sakari Kuikka muistutti, että suurin osa hyvinvoinnistamme perustuu jonakin aikana tehtyyn tieteeseen.

– Yhteiskunnalta on aika kova kannanotto, jos akateemisille ei anneta samaa palkankorotusta kuin muille.

Kuikka oli kuitenkin tyytyväinen siihen, että yhteinen asia on koonnut koko yliopistoväen yhteen työtehtävistä riippumatta.

– Tämä on vahvistanut yhteishenkeä.

Lakkopäivän ohjelma jatkuu iltapäivällä Vanhan kahvilassa, jossa järjestetään PopUp Strike Talks -tilaisuus kello 15–18.

Teksti: Heta Lievonen
Kuva: Jarkko Mikkonen