Lakkoileva yliopistoväki ihmettelee työnantajan toimintaa

PopUp Strike Talks veti Vanhan kahvilan täyteen lakkoilevaa Helsingin yliopiston väkeä. Joukko sai solidaarisuusviestejä muista Suomen yliopistoista sekä Britanniasta, jossa yliopistohenkilöstö myös osoittaa mieltään.
- Vielä eilen iltapäivällä luulin voivani kertoa tässä tilaisuudessa hyväksytystä sovintoesityksestä, mutta työantajapuoli Sivistystyönantajat kaatoi sovun, neuvottelupäällikkö Markku Nieminen JUKOsta harmittelee.

Nieminen paheksuu Sivistan yritystä päästä halvemmalla tarjoamalla yliopiston henkilöstölle pienempiä palkankorotuksia kuin muille suomalaisille.

- Sivista luuli, että valtakunnansovittelijan pöydässä voidaan rakentaa palkkausjärjestelmää, mutta niin iso asia ei hoidu muutamassa tunnissa. Koska aika meni neuvotteluissa palkkausjärjestelmästä puhumiseen, sovittelija Janne Metsämäki joutui tekemään sovintoesityksen hyvin myöhäisessä vaiheessa, Nieminen kertoo.

Työntekijäjärjestöt olisivat hyväksyneet sovun

Kaikki työntekijäjärjestöt JUKO, Pardia ja JHL olivat valmiit hyväksymään sovintoesityksen.

- Se, että Sivista kaatoi sovun, oli yllätys meille työntekijäjärjestöjen edustajille, Nieminen sanoo.

Nyt odotellaan uutta neuvottelukutsua

Neuvottelut etenevät niin, että sovittelija Metsämäki kutsuu osapuolet uudestaan neuvottelupöytään. Ajankohta on vielä auki, mutta Nieminen odottaa kutsua loppuviikolle, viimeistään lauantaille.

- Jos ensi viikon keskiviikkona uhkaava lakko halutaan välttää, on uusi sovintoesitys saatava järjestöjen käsittelyyn viimeistään maanantaina.

Nieminen vinkkaa, että sovintoesitys on luettavissa valtakunnansovittelijan sivuilta. Hän arvelee, että ehdotukseen tutustuvat ymmärtävät Sivistan toimineen niin, että yhteiskunnallinen paine työnantajajärjestöä kohtaan kasvaa.

- Tiistaina hylätty tarjous on meille jatkossa alaraja, Nieminen toteaa.

Röyhkeä käytös ja ylimielinen asenne harmittavat

Helsingin yliopiston hallituksen jäsen, professori Thomas Wallgren syyttää kriisiytyneistä työehtosopimusneuvotteluista Sivistaa.

- Lakko on Sivistan syytä. Työnantajan röyhkeä käyttäytyminen ja ylimielinen asenne ovat vieneet henkilöstön mielialat pakkaslukemille. Piittaamattomuus sivistysarvoista on pöyristyttävää, Wallgren tuomitsee.

Wallgrenin mukaan yliopistot eivät ole olemassa Suomen kilpailukykyä tai hallituksen tavoittelemaa dynaamista kehitystä varten vaan tärkeintä on oppiminen.

Luottamusmiehen aseman oltava vahva

Helsingin yliopistossa työskennellyt kansanedustaja, filosofian tohtori Outi Alanko-Kahiluoto toimi aikoinaan yliopistolla myös luottamusmiehenä ja puolusti prekariaattia.

- Luottamusmiehen aseman on oltava sellainen, että hän uskaltaa oikeasti korottaa äänensä muiden puolesta. Siksi vaatimus luottamusmiesten aseman parantamisesta on kaikkien edun mukaista, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Teksti Maija-Leena Nissilä
Kuva Jarkko Mikkonen