Kiitos lakkolaisille ja tukimielenilmauksiin osallistuneille

Professori, Helsingin yliopiston hallituksen jäsen Thomas Wallgren puhui PopUp Strike Talks -tapahtumassa Vanhan kahvilassa Helsingin yliopiston lakkopäivänä.
Helsingin yliopiston yhden päivä lakko 28.2. ja siihen liittyneet tukimielenosoitukset onnistuivat hyvin. Työntekijäjärjestöjen viesti sai laajasti myönteistä näkyvyyttä mediassa. Myös somekanavat täyttyivät #meolemmeyliopisto-viesteistä ja -kuvista.
- Lämmin kiitos kaikille osallistuneille! Ilman teidän panostanne tämä ei olisi onnistunut. Yhdessä meissä on voimaa, sillä me olemme yliopisto, OAJ:n yliopistoasiamies Hanna Tanskanen kiittää.

JUKOn puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan Helsingin yliopiston lakkopäivä oli historiallinen tapahtuma, vaikkakin valitettava sellainen.

- Isot kiitokset kaikille valmistelussa, järjestelyissä ja tilaisuuksissa mukana olleille. Taistelu kuitenkin jatkuu vielä, Luukkainen toteaa.

Lakossa ollut voi hakea lakkoavustusta

OAJ maksaa lakkoon osallistuneille jäsenilleen 100 euroa päivältä. Helsingin yliopiston lakkoon osallistuneet OAJ:n jäsenet voivat hakea lakkoavustusta. Ohjeet ja hakulomake löytyvät jäsensivuilta.

Sovittelu jatkuu

Työriitojen sovittelija Janne Metsämäki jatkaa yliopistojen työehtosopimuksesta koskevan työriidan sovittelua. Seuraavan tapaamisen aikataulua ei ole vielä ilmoitettu.

JUKO on edelleen valmis neuvottelemaan ja sopimaan asioista.

• JUKOlle keskeinen tavoite on yleisen linjan mukaiset palkankorotukset. Yliopistoilla on siihen varaa, sillä esimerkiksi vuonna 2016 yhdenkään yliopiston tilinpäätös ei ollut alijäämäinen. Valtion rahoitusleikkaukset on jo kompensoitu massiivisilla henkilöstön vähennyksillä. Lisäksi monien henkilöstöryhmien kohdalla palkkakehitys on ollut negatiivista.
  • Kyseessä ei ole kuitenkaan vain palkkariita. Neuvotteluissa on edistyttävä myös jukolaisille palkansaajille tärkeissä tavoitteissa, kuten tutkimustyön edellytysten parantamisessa sekä määräaikaisten työntekijöiden suhteellisen osuuden vähentämisessä.
  • Palkkausjärjestelmän remontti tarvitsee pohjakseen työryhmän, vahvan tietopohjan ja vaikutusarvioinnit – sanelutyylillä muutos ei onnistu.

Lakkouhka 7.3. ja 14.3.

Työntekijäjärjestöjen JUKOn, JHL:n ja Pardian tavoitteena ei ole lakko, mutta ne ovat edelleen valmiita vauhdittamaan neuvotteluja työtaistelutoimilla. Jos ratkaisuun ei päästä 6.3. mennessä, toteutuu lakko 7.3. Aalto-yliopistossa, Hankenilla, Tampereen yliopistossa, Tampereen teknillisessä yliopistossa, Taideyliopistossa ja Vaasan yliopistossa.

Ja jos ratkaisua ei löydy 13.3. mennessä, suljetaan ovet 14.3. Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Lapin yliopistossa, Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, Oulun yliopistossa, Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa.

- Tällöin tarvitaan jälleen Me olemme yliopisto -henkeä, Tanskanen muistuttaa.

Kuva Jarkko Mikkonen