Sivistan hallitus ei kommentoi

Sivistystyönantajien hallitus ei ole halukas kommentoimaan työnantajajärjestön neuvottelulinjauksia, vaikka se vastaa niistä.

Hallituksen puheenjohtajana toimii Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki. Hän ei vastannut soittopyyntöihin, eikä sähköposteihin useasta yrityksestä huolimatta. Rehtorin assistentilta saimme Niinimäen viestin siitä, että Sivistystyönantajien toimitusjohtaja Teemu Hassinen vastaa tiedotuksesta.

Soitto toiselle Sivistystyönantajien hallituksen jäsenelle toi saman vastauksen.
– Kun neuvottelut ovat kesken, emme kommentoi asiaa. Näin totesi Tiina Äijälä, Tampereen teknillisen yliopiston hallintojohtaja.

Sivistan hallituksen varapuheenjohtajana toimii Vaasan ammattikorkeakoulun rehtori Tauno Kekäle. Myös hän kehottaa kääntymään työnantajajärjestön toimivan johdon puoleen. Kekäle viittaa lyhyessä puhelinkeskustelussa mm. ammattikorkeakoulujen rahoitusahdinkoon. Työntekijäjärjestöjen vaatimusten hän ei arvioi juuri poikenneen siitä, mitä muissa neuvottelupöydissä on esitetty.

– Hallitus linjaa Sivistystyönantajien tavoitteet ja ne asettanut.

Näin puolestaan toimitusjohtaja Teemu Hassinen tarkentaa työnantajajärjestön hallituksen roolia.

Sloganina opetus-tutkimus-luovuus

Hallituksen jäsenten tavoittelu ei valaise työnantajajärjestön poikkeuksellisen jyrkkää neuvottelulinjaa. Sivistystyönantajat on vaatimalla vaatinut heikennyksiä opettajien työehtoihin. Sillä ei ole ollut valmiutta myöskään samantasoiseen palkkaratkaisuun kuin muille opettajille on sovittu.

JUKO ja OAJ eivät ole pyytäneet neuvotteluissa ylimääräistä, vaan edellyttäneet reilua ja tasavertaista palkkaratkaisua myös yksityisalan opettajille.

Työantajajärjestön sloganissaan mainostama luovuus ei ole ainakaan toistaiseksi vielä puhjennut kukkaan niin, että sopu olisi löytynyt.

Yliopistoalueen sovintoesityksen Sivista hylkäsi, jolloin Helsingin yliopistossa ja kahdessa sen harjoittelukoulussa toteutui lakko Kalevalan päivänä 28.2., joka on nimetty suomalaisen kulttuurin päiväksi.

Lakot uhkaavat laajentua ensi viikolla, ellei sovittelussa ajoissa löydy ratkaisua.

Sivistan hallituksessa on kymmenen jäsentä, joista puolet on yliopistoista. Ammatillisista oppilaitoksista on kaksi edustajaa, lisäksi on edustajat ammattikorkeakouluista, ammatillisista aikuiskoulutuskeskuksista ja yksityisisistä yleissivistävistä oppilaitoksista.

Kuva: 123RF