Kehitysyhteistyö

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kehitysyhteistyöprojektit toteutetaan Ulkoasiainministeriön rahoitustuella, joka on 85 % hankkeen kustannuksista. OAJ:n hankkeet ovat pääsääntöisesti Afrikassa, missä avuntarve on suurin.

OAJ:n hankkeet ovat prosesseja, joiden tavoite on koulutuksella vahvistaa kehitysmaan opettajajärjestön osaamista ja vaikutusmahdollisuuksia. OAJ:n tuella sadat järjestöaktiivit ovat saaneet koulutusta. Tällä hetkellä OAJ tukee Gabonin, Togon ja Stan-maiden opettajajärjestöjä

Ulkoasiainministeriön tuella toimivien hankkeiden lisäksi OAJ tukee Martti Ahtisaari -koulua Namibiassa. Koulun nimi ja tuki oli aikanaan OAJ:n merkkipäivälahja presidentti Ahtisaarelle, opettajalle ja arvostetulle kansainväliselle rauhanrakentajalle. Martti Ahtisaari -koulussa muutamat suomalaiset opettajaksi opiskelevat ovat käyneet suorittamassa harjoittelunsa.

OAJ osallistuu ja vaikuttaa esimerkiksi Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan ja YK-liiton toimintaan.

OAJ:n organisaatio