OAJ:n ammatilliset opettajat OAO ry

Ajankohtaista

OAO:n hallitus kertasi seminaarissaan 2.5. ammatillisen koulutuksen rahoitukseen tehdyt leikkaukset kymmenen edellisen vuoden ajalta. Lähes kaikkien sektoreiden rahoitus on vähentynyt kymmeniä prosentteja. Hallituksen tehtäväksi jäi pohtia, miten kehitys saadaan kääntymään.
Päättäjillä näyttää olevan myös puutteellinen kuva ammatillisen koulutuksen rahoitustilanteesta. Kyse lienee myös päättäjien arvovalinnasta. Siinä arvovalinnassa ammatillinen koulutus on laitettu leikkauskohteeksi.

Hallitus valmistautui OAO:n valtuustoryhmän kanssa OAJ:n valtuuston kokoukseen. Ammatillisen kentän massiiviset muutossuunnitelmat ja rahoitusleikkaukset nousevat keskusteluun ammatillisten puheenvuoroissa. Erityisesti ammatillisen koulutuksen reformi ja korkeakoulusektorin hallitsematon kehittäminen puhuttavat.

Hallituksen vieraana kävivät Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat, KEA ry:n edustajat. Tutustuimme yhdistykseen ja keskustelimme tulevasta yhteistyöstä. Yhdistyksen liittymisestä OAO:n jäseneksi päättää 11.5. OAO:n piirikokous.

Ammatillisen koulutuksen reformia koskeva lainsäädäntö sekä Tampere3-korkeakouluhanketta koskevat lait ovat lausuntokierroksella.  OAO on vaikuttanut aktiivisesti OAJ:n lausuntoihin. Tampere3:n lakiin liittyy myös koko korkeakoulukenttää koskeva muutos opetusyhteistyöstä. OAO on sitä mieltä, että pitkälle vietynä opetusyhteistyö hämärtää korkeakoulusektoreiden erityispiirteitä. Se saattaa heikentää merkittävästi ammattikorkeakoulun profiilia ja ammatillisuutta. Sitä OAO ei hyväksy. OAO kannattaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen säilyttämistä omina järjestelminään. Yhteistyötä emme vastusta, mutta sen on perustuttava kummankin sektorin tarpeisiin ja profiiliin.