• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Oppimistulokset"

Voiko opettaja kieltää oppilaan kännykänkäytön peruskoulussa?

Moni näkee mobiililaitteiden luoman ympäristön osasyylliseksi oppimistulosten laskuun. Nuorten keskittymis- ja oppimiskyky on heikentynyt. Kouluissa pohditaan, mitkä ovat koulun ja opettajien valtuudet puuttua oppilaiden kännykänkäyttöön koulupäivien aikana. OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen listaa keskeisimmät ohjenuorat, joiden varaan peruskoulut voivat käytäntöjään rakentaa.

20.04.2023 Uutinen
Toisen luokan loppuun on saatava selkeät vähimmäisosaamisen kriteerit

Tänään julkaistun Karvin raportin mukaan äidinkielen ja matematiikan taitojen kehittymisessä ei ole alueellisia eroja Suomen sisällä. Oppimistulokset ovat kuitenkin kokonaisuutena edelleen laskussa. OAJ vaatii, että oppimisen tukea on vahvistettava ja toisen luokan loppuun on laadittava selkeät vähimmäisosaamisen kriteerit.

17.01.2023 Uutinen
Koulutustietojen tallentamiseen halutaan muutoksia, OAJ kannattaa varauksin

OAJ kannattaa suunniteltuja muutoksia opinto- ja tutkintorekisterilakiin ja taiteen perusopetuksesta annettuun lakiin, mutta varauksin. Suunnitteilla on uudenlainen rekisteri jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen ei-säädellylle koulutukselle ja taiteen perusopetuksen koulutustietojen tallentaminen Koski-tietovarantoon.

24.02.2022 Lausunto
OAJ kannattaa yo-tutkinnon yksinkertaista kompensaatiomallia – rimaa ei saa laskea liian alas

Keväällä 2022 ylioppilastutkinnon suorittamisen aloittavat kirjoittavat vähintään viisi koetta. Yo-tutkinnosta on voimassa samaan aikaan kaksi eri lakia. Myös vaatimukset ovat erilaiset. Osalla opiskelijoista on lisäksi oppivelvollisuuden laajentumisen ansiosta oikeus viiteen maksuttomaan kokeeseen.

08.09.2021 Lausunto
Arvosanojen vertailun yhteishaussa pitää perustua tosiasialliseen osaamiseen

Yhteisvalinnassa käytettävän arvosanojen vertailun on OAJ:n mielestä perustuttava tosiasialliseen osaamiseen. Siksi OAJ vaatii, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.

03.09.2021 Lausunto
Vapaan sivistystyön opintojen suoritustietoja alettaneen kerätä osaamisen tietovarantoon

OAJ kannattaa esitystä, jonka mukaan vapaan sivistystyön oppilaitoksissa hankittua osaamista kuvaavia suoritustietoja vietäisiin Koski-tietovarantoon. Tietovaranto sisältää tällä hetkellä valtakunnallisia perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotietoja.

25.03.2021 Lausunto
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit tarkentumassa, ongelmana kriteerien lukumäärä ja laajuus

OAJ:n näkemyksen mukaan luonnos perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiksi on pääasiassa onnistunut, vaikka arviointia vielä vaikeuttaakin opetussuunnitelman tavoitteiden ja niistä muodostettujen kriteerien lukuisuus. Myös kriteerien käyttöön tarvitaan tukea.

18.09.2020 Lausunto
Arviointiuudistus menossa hyvään suuntaan

Perusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.

13.12.2019 Lausunto
Karvi kaipaa parempaa arviointia – OAJ haluaa selkeitä ops-kirjauksia ja tukipankin

Kansallisen koulutuksen arviointineuvoston mukaan oppimisen ja osaamisen arviointi kaipaa petrausta sekä perusopetuksessa että lukiokoulutuksessa. OAJ:n saama laaja opettajapalaute kertoo samaa kuin Karvin arvioinnin tulokset.

10.04.2019 Uutinen
OAJ esittää lukiodiplomia ylioppilastutkinnon osaksi

Lukiodiplomijärjestelmää tulisi kehittää sellaiseksi, että kokelas voisi halutessaan korvata yhden viidestä kirjoitettavasta tutkintoaineesta suorittamallaan lukiodiplomilla, OAJ ehdottaa.

29.11.2018 Lausunto