Ajankohtaista
OAJ on pitkään ajanut lukiodiplomien aseman vahvistamista. Nyt moni OAJ:n näkemys saa tukea Opetushallituksen tuoreesta esityksestä. Tulevan hallituksen olisi tärkeää heti ensimetreillään tarttua toimeen, jotta kehittäminen etenee ja lukiodiplomilla olisi jatkossa mahdollista korvata yksi ylioppilastutkinnon kokeista, OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso toteaa.
29.11.2022 UutinenOAJ on jo pitkään edellyttänyt yhtenäisten, kansallisten laatukriteerien laatimista varhaiskasvatukseen, joten valmisteilla oleva varhaiskasvatuksen digitaalisen laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoa koskeva lakimuutos on tervetullut.
25.02.2022 LausuntoYhteishakuun tulee ensi vuoden alussa muutos yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelleiden oppilaiden valintaperusteisiin. Jatkossa opiskelijavalinnassa käytetään harkinnanvaraista hakua silloin, kun oppilaan opinnot on yksilöllistetty sekä matematiikassa että äidinkielessä. OAJ:n mielestä muutos on oikean suuntainen mutta riittämätön. Vastaamme tässä jutussa kysymyksiin nykyisen järjestelmän ongelmista ja OAJ:n esittämästä mallista.
28.09.2021 UutinenKeväällä 2022 ylioppilastutkinnon suorittamisen aloittavat kirjoittavat vähintään viisi koetta. Yo-tutkinnosta on voimassa samaan aikaan kaksi eri lakia. Myös vaatimukset ovat erilaiset. Osalla opiskelijoista on lisäksi oppivelvollisuuden laajentumisen ansiosta oikeus viiteen maksuttomaan kokeeseen.
08.09.2021 LausuntoYhteisvalinnassa käytettävän arvosanojen vertailun on OAJ:n mielestä perustuttava tosiasialliseen osaamiseen. Siksi OAJ vaatii, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.
03.09.2021 LausuntoOAJ:n näkemyksen mukaan luonnos perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiksi on pääasiassa onnistunut, vaikka arviointia vielä vaikeuttaakin opetussuunnitelman tavoitteiden ja niistä muodostettujen kriteerien lukuisuus. Myös kriteerien käyttöön tarvitaan tukea.
18.09.2020 LausuntoPerusopetuksen päättöarvioinnin kriteeriluonnoksia voi nyt kommentoida verkossa. Opettajien näkemyksiä tarvitaan varmistamaan, että uudet kriteerit toimivat ja myös arvioinnin työmäärä pysyy kohtuullisena.
07.09.2020 UutinenJulkisuudessa ja somessa käydään nyt kiivasta keskustelua oppivelvollisuuden laajentamisesta. OAJ:n näkemys asiassa on selvä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on tärkein koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin. Merkittävyydessään se vastaa peruskoulun ja ammattikorkeakoulujen synnyttämistä. Korona alleviivaa entisestään uudistuksen tärkeyttä.
15.04.2020 BlogiOpetushallitus on tarkentanut perusopetuksen arvioinnin linjauksia tänään julkistetussa Opetussuunnitelman perusteiden uusitussa arviointiluvussa. Ylilyöntejä ja turhaa byrokratiaa karsitaan. OAJ on tyytyväinen uusiin linjauksiin.
11.02.2020 UutinenPerusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.
11.02.2020 NäkemysPerusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.
13.12.2019 LausuntoKansallinen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin joustava ja saumaton tiedonsaanti on perusedellytys kansallisen koulutuksen arvioinnin käytettävyydelle ja luottavuudelle, katsoo OAJ lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle.
29.11.2019 LausuntoPuutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.
05.11.2019 LausuntoKolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.
26.08.2019 UutinenOpettajilta tulleen palautteen mukaan arviointi on muuttunut työlääksi ja he ovat ymmällään arviointikriteerien edessä. Arviointikriteerit eivät ole selkeitä myöskään vanhemmille ja oppilaille. Selkeät oppilasarvioinnin kansalliset arviointikriteerit helpottaisivat arviointia ja parantaisivat oppilaiden oikeusturvaa, käy ilmi OAJ:n keskustelussa SuomiAreenassa.
18.07.2019 Uutinen