• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Opetushallitus esittää lukiodiplomin aseman vahvistamista – OAJ komppaa

OAJ on pitkään ajanut lukiodiplomien aseman vahvistamista. Nyt moni OAJ:n näkemys saa tukea Opetushallituksen tuoreesta esityksestä. Tulevan hallituksen olisi tärkeää heti ensimetreillään tarttua toimeen, jotta kehittäminen etenee ja lukiodiplomilla olisi jatkossa mahdollista korvata yksi ylioppilastutkinnon kokeista, OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso toteaa.

29.11.2022 Uutinen
Digitaalinen laadunarviointijärjestelmä tulossa varhaiskasvatukseen

OAJ on jo pitkään edellyttänyt yhtenäisten, kansallisten laatukriteerien laatimista varhaiskasvatukseen, joten valmisteilla oleva varhaiskasvatuksen digitaalisen laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoa koskeva lakimuutos on tervetullut.

25.02.2022 Lausunto
Kun oppimäärä on yksilöllistetty, yhteishaussa piilee epäkohta – 9 kysymystä ja vastausta OAJ:n mallista

Yhteishakuun tulee ensi vuoden alussa muutos yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelleiden oppilaiden valintaperusteisiin. Jatkossa opiskelijavalinnassa käytetään harkinnanvaraista hakua silloin, kun oppilaan opinnot on yksilöllistetty sekä matematiikassa että äidinkielessä. OAJ:n mielestä muutos on oikean suuntainen mutta riittämätön. Vastaamme tässä jutussa kysymyksiin nykyisen järjestelmän ongelmista ja OAJ:n esittämästä mallista.

28.09.2021 Uutinen
OAJ kannattaa yo-tutkinnon yksinkertaista kompensaatiomallia – rimaa ei saa laskea liian alas

Keväällä 2022 ylioppilastutkinnon suorittamisen aloittavat kirjoittavat vähintään viisi koetta. Yo-tutkinnosta on voimassa samaan aikaan kaksi eri lakia. Myös vaatimukset ovat erilaiset. Osalla opiskelijoista on lisäksi oppivelvollisuuden laajentumisen ansiosta oikeus viiteen maksuttomaan kokeeseen.

08.09.2021 Lausunto
Arvosanojen vertailun yhteishaussa pitää perustua tosiasialliseen osaamiseen

Yhteisvalinnassa käytettävän arvosanojen vertailun on OAJ:n mielestä perustuttava tosiasialliseen osaamiseen. Siksi OAJ vaatii, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.

03.09.2021 Lausunto
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit tarkentumassa, ongelmana kriteerien lukumäärä ja laajuus

OAJ:n näkemyksen mukaan luonnos perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiksi on pääasiassa onnistunut, vaikka arviointia vielä vaikeuttaakin opetussuunnitelman tavoitteiden ja niistä muodostettujen kriteerien lukuisuus. Myös kriteerien käyttöön tarvitaan tukea.

18.09.2020 Lausunto
Auta tekemään arvioinnin kriteereistä toimivat – kommentoi luonnosta verkossa

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteeriluonnoksia voi nyt kommentoida verkossa. Opettajien näkemyksiä tarvitaan varmistamaan, että uudet kriteerit toimivat ja myös arvioinnin työmäärä pysyy kohtuullisena.

07.09.2020 Uutinen
Koronavirus vain korostaa oppivelvollisuuden laajentamisen tärkeyttä

Julkisuudessa ja somessa käydään nyt kiivasta keskustelua oppivelvollisuuden laajentamisesta. OAJ:n näkemys asiassa on selvä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on tärkein koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin. Merkittävyydessään se vastaa peruskoulun ja ammattikorkeakoulujen synnyttämistä. Korona alleviivaa entisestään uudistuksen tärkeyttä.

15.04.2020 Blogi
Arviointiin vihdoin selkeyttä – turhaa byrokratiaa karsitaan

Opetushallitus on tarkentanut perusopetuksen arvioinnin linjauksia tänään julkistetussa Opetussuunnitelman perusteiden uusitussa arviointiluvussa. Ylilyöntejä ja turhaa byrokratiaa karsitaan. OAJ on tyytyväinen uusiin linjauksiin.

11.02.2020 Uutinen
Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
Arviointiuudistus menossa hyvään suuntaan

Perusopetuksen arviointia ollaan uudistamassa. Uudistuneet linjaukset sisältävä opetussuunnitelman perusteiden arviointiluku on parhaillaan lausunnolla. OAJ ehdottaa lausunnossaan arvioinnin tukipankin luomista.

13.12.2019 Lausunto
OAJ kannattaa laajempien tiedonsaantioikeuksien myöntämistä Karville

Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin joustava ja saumaton tiedonsaanti on perusedellytys kansallisen koulutuksen arvioinnin käytettävyydelle ja luottavuudelle, katsoo OAJ lausunnossaan opetus- ja kulttuuriministeriölle.

29.11.2019 Lausunto
OAJ:ltä kritiikkiä ammatillisten perustutkintojen arviointikriteerien uudistukselle

Puutteita valmistelussa, epärealistinen aikataulu, kustannusarviot puuttuvat. OAJ löysi paljon kritisoitavaa lausunnossaan, jonka se antoi Opetushallitukselle ammatillisten tutkintojen osaamisen arviointikriteereistä. OAJ korostaa, että arviointikriteerien uudistaminen on iso muutos, joka pitää valmistella huolella.

05.11.2019 Lausunto
”Tietoa, jota opettajat kaipaavat” – kolmiportaisen tuen verkkoseminaari starttaa!

Kolmiportainen tuki puhuttaa ja herättää kysymyksiä. Vastauksia kysymyksiin tarjoaa syksyllä OAJ:n Opetushallituksen, Kuntaliiton ja Valterin yhteinen verkkoseminaarisarja.

26.08.2019 Uutinen
Miten toisen kutonen voi olla toisen ysi? Opettajat, oppilaat ja vanhemmat ymmällään oppilasarvioinnista

Opettajilta tulleen palautteen mukaan arviointi on muuttunut työlääksi ja he ovat ymmällään arviointikriteerien edessä. Arviointikriteerit eivät ole selkeitä myöskään vanhemmille ja oppilaille. Selkeät oppilasarvioinnin kansalliset arviointikriteerit helpottaisivat arviointia ja parantaisivat oppilaiden oikeusturvaa, käy ilmi OAJ:n keskustelussa SuomiAreenassa.

18.07.2019 Uutinen