• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Rehtoreilta kiitosta opettajille ja kehotus armollisuuteen – ”kukaan ei ole töissä 24/7”

Poikkeusoloissa korostuu rauhallisen, jämäkän ja inhimillisen johtamisen merkitys. Myös armollisuus itseään kohtaan on tärkeää, toteavat Suomen Rehtorien puheenjohtaja Antti Ikonen ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

24.03.2020 Uutinen
Sittenkin lähiopetusta peruskoulun pienimmille – OAJ:ltä 3 vaatimusta koulutuksen järjestäjille

Valtioneuvosto päätti tänään, että maanantaista alkaen lähiopetusta järjestetään tarvittaessa kaikille 1–3 luokkien oppilaille. OAJ:n koulutusjohtaja kritisoi asiassa poukkoilua ja vaatii, että koulutuksen järjestäjät tekevät kaikkensa varmistaakseen opettajien turvallisuuden ja jaksamisen.

20.03.2020 Uutinen
Osaamisvajeen paikkaamiseen varauduttava poikkeusolojen jälkeen

Opettajien ja opetusalan johdon työpanos on merkittävä Suomen selviämisen kannalta nyt vallitsevissa poikkeusoloissa, OAJ muistuttaa eduskunnan sivistysvaliokunnalle antamassaan lausunnossa. Poikkeusolojen jälkeen on varmistettava, että osaamisvaje paikataan.

18.03.2020 Lausunto
”Sopivin askelin ja taitojen mukaan” – Opetushallitukselta ohjeita korvaavan opetuksen järjestämiseksi

Opetushallitus julkaisi tiistaina 11-kohtaisen ohjeistuksen korvaavan opetuksen järjestämisestä kouluissa ja oppilaitoksissa alkaneissa poikkeusoloissa. OAJ:n kehittämispäällikön Jaakko Salon mukaan opettajien on huolehdittava myös omasta jaksamisestaan suurponnistuksessa.

17.03.2020 Uutinen
Kysymyksiä ja vastauksia opetuksen järjestämisestä koronan aiheuttamien poikkeusolojen aikana

Useilla koulutusasteilla siirrytään koronaviruksen vuoksi etäopetukseen. Varhaiskasvatuksessa toiminta jatkuu, ja varhaiskasvatuksen opettajat kannattelevat työllään koko yhteiskuntaa. Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot ovat herättäneet OAJ:n jäsenissä huolta ja kysymyksiä. OAJ vastaa jäsenten kysymyksiin.

17.03.2020 Uutinen
Korona leviää, kuinka toimin? – OAJ:n 10 kysymystä ja vastausta

Koronavirustartuntojen rajaamiseksi opettajia ja heidän oppilaitaan on paikoin määrätty kotikaranteeniin. Miten karanteeni vaikuttaa opettajan palkkaan ja työvelvoitteisiin? OAJ kokoaa tähän päivittyvään uutiseen vastauksia jäseniä askarruttaviin kysymyksiin.

10.03.2020 Uutinen
Yli 70 miljoonaa perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen – OAJ kannustaa hakemaan

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa hakemusten perusteella yli 70 miljoonaa euroa koulutuksellisen tasa-arvon vahvistamiseen. Perusopetuksen ja esiopetuksen lisäksi rahaa on ensimmäistä kertaa jaossa myös varhaiskasvatukseen. OAJ kannustaa opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjiä hakemaan.

09.03.2020 Uutinen
Opetusministeri: Lomauttajakunnalta voidaan periä takaisin valtionosuuksia

Opetusministeri muistuttaa, että jos lomauttajakunnat eivät hoida tehtäviään, niiltä voidaan periä takaisin perusteetta maksettuja valtionosuuksia. OAJ:n mielestä säästöjä hakevien kuntapäättäjien kannattaakin jättää keinovalikoimasta opetustoimen ja opiskeluhuollon lomautukset. Ne eivät tuo säästöjä eikä niitä käytännössä voi toteuttaa rikkomatta lakia.

06.03.2020 Uutinen
Kuntien surkastuminen ei saa johtaa koulutuksen näivettämiseen

Hätä koulutuksen eriytymisestä ei saa johtaa koulutusjärjestelmämme näivettämiseen tai harkitsemattomiin pikaratkaisuihin. Perusopetuksen on pysyttävä lähipalveluna ja toisen asteen koulutus tulee voida suorittaa maan kaikilla alueilla.

27.02.2020 Blogi
Nivelet notkeiksi - Joustavat polut perusopetuksesta toiselle asteelle

Oppivelvollisuuden laajentaminen on Sanna Marinin (sd.) hallituksen suurimpia rakenteellisia uudistuksia. Tavoitteena on saada suomalaisten koulutustaso ja sen myötä työllisyys nousuun. OAJ kannattaa uudistusta, mutta korostaa sitä, että nyt tiedossa olevat ongelmat perusopetuksessa ja nivelvaiheessa on tässä yhteydessä korjattava.

24.02.2020 Näkemys
Blogi: Jokainen työyhteisö voisi oppia Huuhkajista ja Leijonista

Mikä yhdistää Leijonien maailmanmestaruutta keväältä 2019 ja Huuhkajien saavuttamaa em-kisapaikkaa? Joukkuepeli. Menestys rakentui yhdessä tekemisen varaan. Joukkueiden menestyksestä voitaisiin ottaa oppia myös työelämässä, kirjoittavat OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsenet.

20.02.2020 Blogi
Opinto-ohjausta pitäisi voida antaa aiemmin ja enemmän – ”Säästäisi valtavasti yhteiskunnan resursseja”

Yleisin syy koulutuksen keskeyttämiseen on väärä alavalinta. Yläkoulun ja lukion opona työskentelevä Tiina Uuttu ihmetteleekin, miksi henkilökohtaista ohjausta saa vasta yhdeksännellä luokalla. Opomitoitus mahdollistaisi ongelmiin puuttumisen ennen kuin on liian myöhäistä.

19.02.2020 Uutinen
Opettajamitoituksesta olisi paljon hyötyä – tässä 14 esimerkkiä

Suomessa opettajat ovat maailman huippua ja he haluavat tehdä työnsä hyvin. Monesti opettajalla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta antaa riittävästi aikaa jokaiselle oppilaalle. Siksi OAJ ehdottaa lakiin opettajamitoitusta. Sari Jokinen listasi 14 esimerkkiä opettajamitoituksen hyödyistä.

12.02.2020 Blogi
Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
”Unelmoin, että ehtisin keskustella kaikkien kanssa” – 4 syytä opomitoitukselle

Parasta opinto-ohjaajan työssä ovat henkilökohtaiset kohtaamiset. Niille on kuitenkin liian vähän aikaa, kertoo kolme OAJ:n haastattelemaa opoa. Suomen opinto-ohjaajien puheenjohtaja Armi Nurmi kokosi neljä syytä, miksi ohjattavia pitäisi yhtä opo kohti olla korkeintaan 200.

06.02.2020 Uutinen