Ajankohtaista
Koronan vaikutukset korkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointiin puhuttivat Yliopistopäivillä. Parhaillaan käynnissä on Digiä ja keitaita -kysely, jolla kootaan korkeakoulujen henkilöstön kokemuksia kehittämistyön ja edunvalvonnan tueksi.
03.12.2020 UutinenKoronatilanteen pahentuessa on päiväkodeissa herännyt huoli, miten joulun aikaan auki olevien päiväkotien ja ryhmien yhdistelyssä poikkeusaikana toimitaan. OAJ vaatii, että kaikissa varhaiskasvatusyksiköissä toimitaan Työterveyslaitoksen julkaisemien ohjeiden mukaan, eikä päiväkoteja ja lapsiryhmiä yhdistettäisi.
03.12.2020 UutinenYliopistoyhteistyön kehittäminen ja hyvinvointikysymykset ovat puheenaiheina Yliopistopäivillä, jotka järjestetään poikkeuksellisesti verkossa. Kysyimme kahden liiton puheenjohtajilta, mikä on auttanut heitä jaksamaan pitkäksi venähtäneessä etätyössä.
26.11.2020 UutinenTuoreen rehtoribarometrin mukaan korona lisäsi rehtoreiden stressiä ja vähensi työintoa. OAJ:lle koronakevään työhyvinvointia heikentävät vaikutukset eivät tule yllätyksenä. OAJ vaatii, että tilanteeseen puututaan välittömästi.
26.11.2020 UutinenOAJ haluaa, että THL selkiyttää ohjeitaan epidemian hoitamisesta. Mahdollisimman pikaiset ja yksiselitteiset ohjeet päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin ovat tarpeen, jotta niissä pystytään parhailla mahdollisilla tavoilla suojelemaan oppilaita ja henkilökuntaa koronatartunnalta ja estämään siten myös jatkotartuntoja.
11.11.2020 TiedoteAkava Works selvitti vuoden 2020 syyskuussa, kuinka akavalaisten työn teon tavat ja työn kognitiivinen kuormitus ovat muuttuneet verrattuna koronapandemiaa edeltäneeseen aikaan. Eri toimialojen välillä on havaittavissa merkittäviä eroja työn kuormittavuuden muutoksissa.
11.11.2020 BlogiKorona-aika on kuormittanut erityisen paljon OAJ:n jäseniä. Opetusalalla korostuivat erityisesti työmäärän lisääntyminen sekä kiireen ja keskeytysten kasvu.
02.11.2020 UutinenOAJ tekee jäsenilleen erilaisia kyselyitä, joista yksi Fiilismittari. Sen avulla selvitetään jäsenten hyvinvointia. Vastauksia käytetään esimerkiksi työsuojelukoulutusten suunnittelussa. Fiilismittari kaipaa lisää vastaajia ja erityisasiantuntija Sari Melkko kehottaa blogissaan jäseniä klikkaamaan itsensä Fiilismittariin ja vastaamaan viikkokysymyksiin.
02.11.2020 BlogiMiten sinä satsaat työhyvinvointiisi? Jaa oma työhyvinvointiasi parantava vinkki, josta voisi olla apua muillekin, ja voita Academy of Brainin verkkovalmennuslisenssi. Osallistumisaika loppuu 31.10.
27.10.2020 UutinenOAJ:n valtuusto päätti työhyvinvointirahaston perustamisesta elokuussa. Oman rahaston avulla OAJ haluaa konkreettisesti auttaa jäseniään työelämässä. Ensimmäistä hakukierrosta ja hakuohjeita valmistellaan parhaillaan.
22.10.2020 UutinenHuoli koronaturvallisuudesta, lähi- ja etäopetuksen vuorottelu ja jatkuva toisen opettajan ryhmän valvonta oman tehtävän ohella leimaavat monen ammatillisen opettajan syksyä. OAJ:n jäsenkyselyyn vastanneet opettajat toivovat silti lähiopetuksen voivan jatkua.
14.10.2020 UutinenOAJ:n päiväkodin johtajille tekemän kyselyn mukaan 40 prosenttia kunnallisten päiväkotien johtajista kertoo tarvitsevansa lisää osaamista ydintehtävänsä suorittamiseen. OAJ vaatii työnantajia hoitamaan varhaiskasvatuslaissa säädetyn täydennyskoulutusvelvoitteensa ja huolehtimaan lähijohdon riittävästä osaamisesta.
13.10.2020 UutinenHyvällä johtamisella voi työhyvinvoinnin lisäksi saavuttaa muun muassa taloudellista etua, sillä hyvinvointi vähentää esimerkiksi sairauspoissaoloja. Hyvällä johtamisella on vaikutusta myös työyhteisöön ja työn iloon, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Teija Golnick blogissaan.
30.09.2020 BlogiMissä menee raja hyväksyttävän ja vastuuttoman työkäyttäytymisen välillä? Kenen vastuulla on puuttua epäasialliseen ja häiritsevään käyttäytymiseen? Työhyvinvointityöryhmä avaa teemaa blogikirjoituksella.
15.09.2020 BlogiKun jatkuvasta kiireestä on tullut osa meidän kaikkien arkipäivää, tarvitaan keinoja tilanteiden tunnistamiseen ja ratkaisemiseen. Työhyvinvointityöryhmän tekstissä pureudutaan teemaan.
25.08.2020 Blogi