• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Opettaja työsuojeluvaltuutetuksi

Työsuojeluvaalit ovat ajankohtaiset juuri nyt, kun seuraavalle työsuojelun yhteistoimintakaudelle 2022–2025 valitaan työsuojeluvaltuutettuja koko maahan.

28.09.2021 Blogi
Käydäänkö seuraava sopimuskierros eduskunnassa?

Neuvottelukierrosta lähestytään osin vanhoin, osin uusin askelluksin. Eduskuntaa ja maan hallitusta ollaan hakemassa avuksi sopimusneuvotteluihin, lähinnä tukemaan rahallisesti kunta-alan sopimusneuvotteluja. Jono kasvaa kulisseissa niiden ovilla koko ajan.

22.09.2021 Blogi
Painava sana: Osaajien lisäksi Suomessa on huutava pula osaajien tekijöistä

Osaajapulaan on tänä vuonna herätty monella alalla. Nyt pitäisi herätä myös siihen, että pulaa on myös monen alan ammatillisista opettajista. Ilman heitä ei osaamisen ja työvoimatarpeen kohtaanto-ongelmaa saada ratkaistua. Se tulisi taloudellisesti ja inhimillisesti kalliiksi, ammatillinen erityisopettaja Maarit Rahkola kirjoittaa.

16.09.2021 Blogi
Aikaa ei kannata haaskata väittelyyn  – perusopetuksen tuen lainsäädäntö saatava selkeämmäksi

Kolmiportainen tuki ei toimi, ja siksi sen lainsäädäntöä ollaan kehittämässä. Lainsäädäntöön täytyy saada lisää selkeyttä. On kaikkien etu – niin oppilaiden, opettajien kuin virkamiestenkin – että emme joudu käyttämään aikaamme ja energiaamme väitelläksemme siitä, kuka saa opettaa ketäkin ja milloin opetus kuuluu tehostettuun tukeen ja milloin erityiseen tukeen. 

15.09.2021 Blogi
Jatkuva epävarmuus rahoituksesta vaikeuttaa tieteen tekemistä ja korkeakoulutusta

Marinin hallituksen ohjelmassa luvattiin vahvistaa ennakoitavan ja pitkäjänteisen perusrahoituksen roolia korkeakoulurahoituksessa. Hallituksen toimintasuunnitelmassa on todettu, että merkittävät koulutuslaajennukset edellyttävät lisärahoitusta. Hallituksen poukkoilevat toimet tieteen rahoituksessa luovat kuitenkin epävarmuutta tutkijoiden työhön ja tulevaisuuteen, kirjoittavat Tiede ja Opetus ry:n puheenjohtaja Olli Luukkainen OAJ:stä ja varapuheenjohtaja Maija S. Peltola Tieteentekijöistä.

13.09.2021 Blogi
Korkeakouluyhteisöjen huomio suunnattava nyt vuorovaikutukseen

Korona-aika on vienyt korkeakouluyhteisöiltä ihmisten kohtaamiset ja siten heikentänyt niin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin hyvinvointia. Uuden toimintakulttuurin rakentamisessa onkin kiinnitettävä erityisesti huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen, kirjoittavat kolmen korkeakoulujärjestön asiantuntijat.

02.09.2021 Blogi
Yhteiskunnan avaamiseen kaivataan kirkkautta

Koronapandemiasta selviytymiseen tarvitaan valtiovallalta uusia yksiselitteisiä linjauksia ja ohjeistuksia, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen blogissaan.

01.09.2021 Blogi
Painava sana: Korona mullisti opettajankoulutusta

Vuosi sitten monen uuden opettajaopiskelijan into kääntyi nopeasti etäturtumiseksi, kun uusia kasvoja nähtiin lähinnä tietokoneen ruudulta. Etäopiskelu vaati opiskelijoilta valtavasti itsensä johtamista ja opettajilta oman työn luomista uudelleen. Yliopistonlehtori Lenita Hietanen ja opettajaopiskelija Minna Väisänen palaavat kirjoituksessaan vuodentakaisiin tunnelmiin ja pohtivat poikkeuslukuvuoden oppeja.

01.09.2021 Blogi
Perehdyttäminen ja mentorointi

Perehdyttäminen on työnantajan lakisääteistä toimintaa. Mentoroinnin tarkoitus on tukea nuorta opettajaa työuransa alussa. Sen mahdollistaminen osoittaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa.

31.08.2021 Blogi
Työhyvinvointi osaksi kuntien toimintastrategiaa

Kuntien tärkein voimavara on osaavat ja hyvinvoivat työntekijät. Työhyvinvointi on johtamisen kivijalka ja se on saatava strategian kautta konkreettiseksi toiminnaksi.

25.08.2021 Blogi
Painava sana: Kun koulupäivä päättyy, alkaa opettajan toinen työpäivä

Ymmärtävätkö ihmiset, miten paljon opettajat käyttävät aikaa esimerkiksi opetuksen suunnitteluun, kokeiden tarkastamiseen ja yhteydenpitoon kotien kanssa? Opettajanuransa alussa oleva Sanna Murtomäki avaa omasta näkökulmastaan työn kuormittavuutta. Hän antaa myös uuden opettajan vinkit niin kollegoilleen kuin koteihin.

19.08.2021 Blogi
Aikuisten osaamisen kehittäminen tarvitsee tekoja ja rahaa – jatkuva oppiminen ei saa jäädä tyhjiksi puheiksi

Aikuiskoulutuksen keinovalikoimaa pitää kehittää ja koulutuksen rahoitusmallit saada tukemaan jatkuvaa oppimista. Paljon puhuttu aikuisten osaamisen kehittäminen jää muuten pelkiksi puheiksi, kirjoittaa erityisasiantuntija Tuovi Manninen.

19.08.2021 Blogi
Afganistanin tytöt vaarassa jäädä ilman koulutusta ja turvaa

Erityinen huoli Talibanin noustua valtaan koskee tyttöjä ja naisia, joiden koulutuksen, työnteon ja ihmisoikeuksien pelätään nyt kärsivän 1990-luvun loppupuoliskon valloitusajanjakson tapaan, kirjoittavat blogissaan Jenni Arnkil ja Kaj Raiskio.

17.08.2021 Blogi
Sisäilmaongelmien ratkaisu on yhteistyötä

Koronavirus on tuonut sisäilmastoasiat entistä ajankohtaisimmiksi. Ongelmien selvittämiseksi ja terveiden työtilojen takaamiseksi avainasemassa on yhteistyö ja työterveyden laaja-alainen tuki.

11.08.2021 Blogi