• Opettaja-lehti logo

Aikuisten osaamiseen on panostettava

09.04.2018 - 00.00 Blogi
Kuvituskuva

Suomi tarvitsee nopeita panostuksia osaamiseen ja koulutukseen, jotta pula osaajista ei heikennä talouden kasvua. Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan panostuksia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan sekä osaamisen kehittämiseen.

Joulukuussa 2017 TE-toimistoissa oli lähes 40 000 avointa työpaikkaa. Samaan aikaan työttömien määrä oli noin 300 000. Suomessa on yli 600 000 työikäistä, joiden osaaminen on pelkän peruskoulun varassa. Perusasteen varassa olevien työllisyysaste on 43 prosenttia.

Toisen asteen koulutus puolittaa työttömyysriskin. Moni aikuinen tarvitsee tutkinnon lisäksi koulutusta myös perustaitojen, kuten luku- ja kirjoitustaidon sekä digitallisen ongelmanratkaisutaidon vahvistamiseen. Koulutuksen laadun takaa julkisen valvonnan alaiset oppilaitokset.

Korkeakoulutuksen kilpailukyky on rapautumassa suhteessa muihin kilpailijamaihin. Korkeakouluilta on leikattu kulujen nousua korreloiva indeksi koko hallituskauden ajan. Vuosina 2012–2017 perusrahoitus on vähentynyt ammattikorkeakouluilta leikkausten ja rahoitusmallin epäedullisen rakenteen vuoksi 22 prosenttia. Lisäksi tutkimusrahoitus on vähentynyt merkittävästi, mikä on vaikuttanut erityisesti yliopistojen toimintaan.

Korkeakoulujen mahdollisuutta tarjota aikuisille muunto- ja täydennyskoulutusta on nyt edessä olevassa maan hallituksen kehysriihessä vahvistettava sekä lisättävä avoimen korkeakoulutuksen tarjontaa ja mahdollisuutta rakentaa opinnoista osaamismoduuleja. Lisää voimavaroja korkeakoulut tarvitsevat myös aikuisväestön koulutustarjonnan lisäämiseen. Rahoitusta tulee suunnata avoimen korkeakoulutoiminnan kehittämiseen ja koulutuksen järjestämiseen.

OKM:n elinikäisen oppimisen kehittämistarpeita selvittänyt työryhmä (2018) on esittänyt kohtaanto-ongelman ratkaisuksi muun muassa avoimia ammatillisia opintoja sekä matalan kynnyksen opintoja niille, joilla on puutteelliset perustaidot ja heikot digitaidot. OAJ tukee näitä ehdotuksia.

Ammatillisessa koulutuksessa onkin lähdettävä kokeilemaan avoimen korkeakoulun kaltaista avointa ammatillista koulutusta. Samalla käyttöön otettavan perustaitotakuun tehtävänä on kohdistaa räätälöityjä koulutuskokonaisuuksia sille 600 000 aikuisen kohdejoukolle, joilla on puutteita luku-, numero- tai digitaidoissa. Koulutuksissa on otettava huomioon lähtötaso ja erilaiset tarpeet esimerkiksi suomen kielen taidon parantamisessa tai digitaalisissa valmiuksissa. Perustaidot tulee ottaa osaksi kaikkea ammatillista koulutusta, myös ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin.

Aikuisten osaamisen vahvistaminen ei voi jäädä odottamaan seuraavia hallitusohjelmaneuvotteluja.

Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja