• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Varhaiskasvatuksen laadun arviointia yhtenäistetään – Karvilta uusia työkaluja

01.11.2018 - 13.30 Uutinen
Kuvituskuva

Karvi teki hyvät pohjat varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen. OAJ kehottaa tarttumaan toimeen sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on julkaissut perusteet ja suositukset varhaiskasvatuksen laadun arviontiin. OAJ on tyytyväinen Karvin laatuindikaattoreihin. Järjestö toivoo, että kunnat ja palvelujen järjestäjät ottavat tämän uuden työvälineen avuksi, kun ne arvioivat antamaansa varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumista.
 
OAJ:n erityisasiantuntija Auli Setälän mielestä on hienoa, että kansallinen viitekehys laadun arvioinnille on luotu. Karvin indikaattorit kuvaavat, mistä laatu muodostuu niin kansallisella, paikallisella kuin pedagogisen toiminnan tasolla ja mihin arviointi tulisi kohdentaa.
 
— Näin laadun arviointi ja varhaiskasvatus saadaan myös valtakunnallisesti yhtenäisemmäksi.

Kriteerien oltava konkreettisia 

Karvin mukaan varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin on oltava systemaattista, tavoitteellista, jatkuvaa, suunnitelmallista ja johdettua. Setälä tähdentää, että koko varhaiskasvatuksen johdon on kuntatasoa myöten ymmärrettävä arvioinnin merkitys palvelun laadulle ja sen kehittämiselle sekä annettava mahdollisuudet arvioinnin  toteuttamiseen.
 
– Laadun rakennetekijät kuten opettaja- sekä henkilöstömäärän riittävyys ovat keskeisiä kriteerejä varhaiskasvatuksen laadussa.
 
Setälä toivoo, että varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkotien johtajien asiantuntemusta hyödynnetään, kun kunnissa laaditaan paikallisia arviointikriteerejä Karvin indikaattorien pohjalta.
 
– Kriteeristön on oltava mahdollisimman konkreettinen, kuten että, onko johtajalla tarpeeksi aikaa johtaa pedagogista toimintaa.

Kriteerien pohdinta mukaan vasupäivityksiin

Milloin paikallisia laadun arviointikriteerejä ehdittäisiin määrittelemään? Setälä ehdottaa, että laadun arviointi ja arviointikriteerien pohdinta kulkisi mukana, kun paikallisia  varhaiskasvatussuunnitelmia päivitetään keväällä.
 
– Pedagogisen toiminnan arvioinnin kehittäminen edellyttää, että varhaiskasvatuksen johtajat, opettajat ja päiväkodin johtajat saavat työhön riittävästi aikaa ja täydennyskoulutustakin laadun arvioimiseen, hän sanoo.
 
Setälä muistuttaa, että täydennyskoulutuksella ja aikaresurssilla oli vaikutusta myös varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden toimeenpanossa. Tämä kävi ilmi Karvin edellisestä arviosta.
 
Opetushallituksen luonnos uusiksi valtakunnallisiksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiksi on nyt lausuntokierroksella. Uusiin vasuperusteisiin kerätään kommentteja varhaiskasvatuksen asiantuntijoilta, palveluntuottajilta ja vanhemmilta verkkokyselyllä 1.–14. marraskuuta. 
 
Karvin asiakirja "Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset" julkistettiin 25. lokakuuta. Myöhemmin Karvilta on tulossa vielä sähköinen työkalu laadun arviointiin. Samalla Karvi kerää valtakunnallista aineistoa varhaiskasvatuksen laadusta.
 
Teksti: Riitta Korkeakivi

Kuva: Leena Koskela