• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Lukion opetussuunnitelmaluonnos kommentoitavana – tässä OAJ:n tärpit

19.03.2019 - 14.53 Uutinen
Kuvituskuva

Vuonna 2021 käyttöön tulevan lukion uuden opetussuunnitelman luonnos on nyt verkossa kommentoitavana. OAJ:n asiantuntijat vinkkaavat, että huomiota kannattaa kiinnittää esimerkiksi arviointia, erityisopetusta sekä opintokokonaisuuksia ja moduuleja koskeviin lukuihin.

Lukion uuden opetussuunnitelman perusteiden (lops) luonnos valmistui ja on nyt kommentoitavana sekä verkossa että virallisella lausuntokierroksella.

Opetushallitus laati luonnoksen yhdessä lukiokoulutuksen arjen asiantuntijoiden, tutkijoiden ja keskeisten sidosryhmien kanssa.

Verkkokommentteja kerätään 11. huhtikuuta saakka. OAJ:n lukiokoulutuksen erityisasiantuntijat Olavi Arra ja Tuomo Laakso kannustavat opettajia kommentoimaan luonnosta, vaikka ajankohta keskellä ylioppilaskirjoituksien kiireitä olisi voinut olla parempikin.

– Aikataululle ei valitettavasti voi mitään. Onneksi ainakin paikalliselle lops-työlle on jäämässä paremmin aikaa, Arra sanoo.

Kaikkea uudistuksessa ei Arran mukaan olla muuttamassa.

–Opetushallitus on keskittynyt uudistuksissa niihin asioihin, joita uusi lukiolaki edellyttää, ja se on mielestäni ollut hyvä toteutustapa.

”Arvioinnin kirjauksiin tarkkuutta”

Lops-luonnosta voi kommentoida sekä yleisellä tasolla että esimerkiksi opettajan oman oppiaineen näkökulmasta.

Lops-perusteiden ohjausryhmän työhön osallistuneen Arran mukaan luonnoksessa kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi arviointia, erityisopetusta, korkeakouluyhteistyötä sekä opintojaksoja ja moduuleita koskeviin lukuihin.

– Perusopetuksen puolella on käyty vilkasta keskustelua arviointikäytännöistä, koska niiden on koettu aiheuttaneen opettajille paljon lisätyötä. On toivottavaa, että uudistuvien arviointiohjeiden myötä lukiossa ei ajauduta samankaltaiseen tilanteeseen, Arra sanoo.

Perusopetuksen arvioinnista kummunnut keskustelu on liittynyt esimerkiksi arviointikulttuurin näkyväksi tekemiseen ja arvioinnin yhdenmukaistamiseen. Nämä ovat Arran mukaan tärkeitä tavoitteita, mutta hänestä kirjauksissa on oltava tarkkana, jotta ne eivät synnytä paikallisiin lopseihin liian raskaita sovelluksia.

Uudistuksessa lukion 75 kurssia muuttuvat 150 opintopisteeksi. Opettajien kannattaa Arran mukaan tutustua siihen, mitä opintojaksoista ja moduuleista on kirjattu perusteluonnokseen.

Käytännön kokemukset esiin

Lukiolain uudistuksen myötä erityisopetusta on järjestettävä kaikissa lukioissa vuodesta 2021 alkaen. Tuomo Laakson mukaan erityisopetuksen ja ohjauksen kirjaukset ansaitsevat nekin erityishuomion lops-luonnoksessa.

– Lukioissa erityisopettajina toimineiden kannattaa arvioida, miltä kirjaukset näyttävät käytännön kokemuksen valossa. Vastaavasti opinto-ohjaajien olisi hyvä arvioida ohjausta ja myös jälkiohjausta koskevia osia, Laakso sanoo.

Aineenopettajien antaman korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön ohjaukseen liittyviä kirjauksia löytyy ohjausta käsittelevästä luvusta, Laakso vinkkaa.

Varsinaisen lausuntonsa lops-perusteista OAJ laatii ja julkaisee myöhemmin.

Teksti: Matias Manner

Kuva: Leena Koskela

Lops 2021 -uudistuksen aikataulu

  • Luonnoksen verkkokommentointi- ja lausuntoaika on 15.3.–11.4.2019.
  • Lops-perusteet viimeistellään kommenttien ja lausuntojen perusteella huhti-toukokuussa.
  • Käännöstyöt ja hallintokäsittely tehdään kesä-elokuussa. Taitto- ja painotyöt sekä ePerusteiden viimeistely valmistuvat syys-lokakuussa.
  • Uudet opetussuunnitelman perusteet julkaistaan Lukiopäivillä Helsingin Kalastajatorpalla 7.-8.11.2019.
  • Koulutuksen järjestäjät laativat perusteiden pohjalta paikalliset opetussuunnitelmansa marraskuusta 2019 alkaen.
  • Uusien perusteiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2021.