• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Yle uutisoi opettajien ops-kritiikistä – OAJ: Resurssit ja opettajamitoitus saatava kuntoon

21.01.2019 - 16.07 Uutinen
Kuvituskuva

Ylen tänään julkistaman kyselyn mukaan valtaosa opettajista on tyytymättömiä opetussuunnitelman perusteisiin. OAJ:n Jaakko Salon mukaan osa kritiikistä kohdistuu uudistuksen toimeenpanoon ja resurssien riittävyyteen.

Vain joka neljäs opettaja sanoo uuden opetussuunnitelman auttavan oppimista. Rehtoreista sen sijaan 62 prosenttia uskoo uuden opsin edistävän oppimista. Tiedot käyvät ilmi Ylen tänään julkistamasta kyselystä.

OAJ:n kehittämispäällikkö Jaakko Salo muistuttaa, että uuden opetussuunnitelman toteuttaminen edellyttää koulutuksen järjestäjiltä riittävää panostusta.

– Riittävät resurssit mahdollistavat sopivat ryhmäkoot, tarvittavan opettajamäärän sekä opettajien täydennyskoulutuksen. Ilman resursointia on mahdotonta huolehtia esimerkiksi opsiin kirjatusta opetuksen yksilöllistämisestä, Salo toteaa.

Kritisoidaanko opsia vai uudistuksen toteutusta?

Ylen Aamu-tv:ssä tänään haastateltu Salo pitää opettajilta tulevaa viestiä huolestuttavana. Ylen kyselyssä kysymyksen asettelu oli kuitenkin sillä tavalla yleisluonteinen, että Salo pohtii, mitä kyselyyn vastanneet opettajat tarkkaan ottaen kritisoivat.

– Tulos on dramaattinen. Siksi olisi tärkeää päästä kiinni siihen, mihin kritiikki oikeasti on suunnattu. Kohdistuuko se rajuihin koulutusleikkauksiin ja pieniin resursseihin, puutteelliseen täydennyskoulutukseen vai opsiin?

Salo myös muistuttaa, että opetussuunnitelma ja sen toimeenpano ovat kaksi eri asiaa.

– Opsin toimeenpanossa on isoja puutteita: perehdytys, täydennyskoulutus ja mahdollisuus vaikuttaa paikalliseen opsiin.

Ylitulkintojakin esiintyy

Ylen kyselyssä esitetyssä kritiikissä nousevat esille myös paikalliset tulkinnat, jotka eivät ole opetussuunnitelman perusteiden mukaisia. Räikeimpänä Salo pitää itseohjautuvuuden vaatimista ja väitettä, ettei opettajan tehtävä enää olisi opettaa.

– Tällaisiin väitteisiin tuleekin suhtautua kriittisesti. Toinen esimerkki ylitulkinnasta on väite, että opsin perusteet edellyttävät avokonttoreita muistuttavia opetustiloja.

Jos ylitulkintoja on tehty, niitä on Salon mukaan ryhdyttävä korjaamaan. Salo kiittääkin Opetushallitusta käynnissä olevasta arviointilinjausten selkeyttämisestä. Myös kuntien ja päättäjien on kannettava vastuunsa.

– Uudistaminen on hankalaa, koska samaan aikaan leikataan resursseja. Resurssit ja opettajamitoitus on saatava kuntoon ja opettajille täydennyskoulutusta uusien työtapojen käyttöönottoon.

OAJ:ltä esityksiä ongelmien ratkaisemiseksi

  • OAJ on julkaissut koulutusratkaisee.fi-eduskuntavaalisivustollaan nelisenkymmentä ratkaisuehdotusta koulutuksen, kasvatuksen, tieteen ja tutkimuksen kehittämiseksi.
  • OAJ esittää muun muassa opettajamitoitusta.  Kun opettajia on riittävästi suhteessa oppilaisiin, on opettajilla aikaa myös hyvän vuorovaikutuksen tukemiseen ja oppijoiden yksilölliseen kohtaamiseen.
  • OAJ esittää myös pitkäjänteisempää koulutuksen kehittämistä sekä koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen rahoitustason nostamista.

Teksti: Maija-Leena Nissilä

Jaa