• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Kansalaiset haluavat nostaa koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kuntavaalien ykkösaiheeksi

29.01.2021 - 08.00 Tiedote
Kuvituskuva

Kolme neljästä suomalaisesta pitää tärkeänä, että kuntavaaliehdokas haluaa parantaa koulutus- ja kasvatuspalveluja. Tulos käy ennakkotietona ilmi OAJ:n teettämästä Taloustutkimuksen kyselystä, johon vastasi 1 005 suomalaista tammikuussa 2021.

Vastaajat ottivat kantaa koulutus- ja kasvatuspalveluihin kuntavaalien näkökulmasta. Tutkimukseen haastatellut vastasivat väittämään ”Minulle on tärkeää, että kuntavaaleissa äänestämäni ehdokas haluaa parantaa kuntani koulutus- ja kasvatuspalvelujen laatua”. Vastaajista samaa mieltä oli 77 prosenttia.

OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mielestä kansalaisten viesti ei jätä tulkinnanvaraa.

– Tulos osoittaa selvästi, että kansalaiset ymmärtävät koulutuksen ja kasvatuksen keskeisen merkityksen kunnan elinvoiman lähteenä. Laadukkaat palvelut rakentavat ja vahvistavat lasten ja nuorten tulevaisuutta ja ovat siksi merkittävin kunnan kilpailutekijä.

– Vastaus kuvastaa myös, että kuntalaiset haluavat kehittää ja suojella koulutus- ja kasvatuspalveluja. Koulutuksen ja varhaiskasvatuksen laatu on turvattava kaikissa oloissa, eikä lasten ja nuorten tulevaisuutta saa vaarantaa hetkellisten kulusäästöjen toivossa, Luukkainen tähdentää.

– Korona-aika korostaa entisestään koulutuksen merkitystä. Monelle kansalaiselle on koronan ja etäopiskelun myötä avautunut uudella tavalla opettajien, rehtorien ja päiväkodinjohtajien työn tärkeys ja vaativuus. Henkilöstölle osoitettu tuki auttaa heitä jaksamaan työssään, Luukkainen muistuttaa.

Pääministeri Marin ja muut puoluejohtajat OAJ:n live-keskustelussa 30.1.

OAJ järjestää osana Educa verkossa -tapahtumaa korkean tason koulutusaiheisen kuntavaalikevään avauksen, johon ovat lupautuneet kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat SDP:n Sanna Marinista lähtien.

Puoluejohtajat kohtaavat lauantaina klo 11.30–13 Messukeskuksessa. Paneelia voi seurata suorana OAJ:n verkkosivuilta tai osoitteessa educamessut.fi.

Muut keskustelijat pääministerin ohella ovat kansanedustaja Jussi Halla-aho Perussuomalaisista, kansanedustaja Petteri Orpo Kokoomuksesta, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko Keskustasta, sisäministeri Maria Ohisalo Vihreistä, 1. varapuheenjohtaja ja opetusministeri Jussi Saramo Vasemmistoliitosta, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson RKP:stä, kansanedustaja Sari Essayah KD:sta ja kansanedustaja Harry Harkimo Liike Nytistä. Tapahtuma järjestetään ilman yleisöä.

Loppupuheenvuoron käyttää OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen. Keskustelun juontavat MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki ja OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka.

Heti paneelin perään opetus- ja kasvatusalan arjen asiantuntijat arvioivat Jälki-istunto-osuudessa, miltä puoluejohtajien esitykset tuntuivat. 

"Koulutus- ja kasvatuspalvelut ovat kuntapolitiikan ydintä"

OAJ muistuttaa vaalien lähestyessä kuntalaisia siitä, että isot asiat päätetään nimenomaan lähellä heitä.

– Koulutus- ja kasvatuspalvelut ovat kuntapolitiikan ydintä. Kun sote siirtyy alueille, on koulutus entistä selvemmin kuntien ykköstehtävä. Siksi on erinomaista, että opettajat, vanhemmat, kuntavaalien ehdokkaat ja muut koulutuksesta kiinnostuneet pääsevät kuulemaan, mikä on puoluejohtajien ja puolueiden resepti koulutus- ja kasvatuspalvelujen laadun ja saavutettavuuden turvaamiseksi, Luukkainen toteaa.

– Kuntavaaleissa päätetään tärkeistä lähipalveluista. Avaamme maaliskuussa yleisölle OAJ:n vaalikoneen, joka auttaa löytämään itselle sopivan koulutusmyönteisen ehdokkaan. Tavoitteemme on nostaa esille kunkin kuntavaaliehdokkaan näkemykset koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta. Vaalikone on auki ehdokkaille jo nyt, joten kannattaa vastata, Luukkainen kannustaa.

Tutustu OAJ:n kuntavaalitavoitteisiin.

Näin tutkimus tehtiin

  • Taloustutkimus Oy toteutti tutkimuksen Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n toimeksiannosta. Haastattelut tehtiin 11.–12.1. ja 18.–19.1.2021. 
  • Tutkimukseen vastasi yhteensä 1005 henkilöä. Kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset kuluttajat Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
  • Tutkimuksen otos painotettiin kohderyhmää edustavaksi.