• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Neljä vinkkiä opetustyön suunnitteluun poikkeusaikoina

08.03.2021 - 12.12 Uutinen
Kuvituskuva

OAJ:n koulutuspolitiikan erityisasiantuntija Tuomo Laakso antaa neljä vinkkiä, joilla poikkeusaikojen opetustyön valmistelua voisi sujuvoittaa.

Valtioneuvosto linjasi 25. helmikuuta, että epidemian leviämisvaiheessa olevilla alueilla yläkoulut siirtyvät etäopetukseen 8.3. alkaen. Siirtyminen etäopetukseen koskee myös alueen toisen asteen oppilaitoksia, jotka ovat olleet vielä lähiopetuksessa.

Koronapandemia on kohdellut alueita eri tavoin jo vuoden ajan.

– Kuluvana lukuvuotena osassa maata opetus on järjestetty täysin normaalisti, toisaalla vuosi on ollut rikkonainen ja huolien täyttämä. Tilanne vaihtelee alueellisesti, jopa oppilaitoksittain. Lisäksi tilanne poikkeaa vuoden takaisesta ja varsinkin perusopetuksessa tuen tarpeessa oleviin oppijoihin on perustellusti kiinnitetty huomioita, OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso toteaa.

Vuosi on ollut erityisen hankala opetusalan henkilöstölle, joka ovat monien tutkimustenkin mukaan kuormittunut pitkään jatkuneen epävarmuuden aikana. Myös pitkään etäopetuksessa olleet toisen ja korkea-asteen opiskelijat kertovat oppimisen haasteista, kuormituksesta ja tarpeesta sosiaalisiin kontakteihin.

Ongelmia tuovat myös erilaiset säädökset, tarpeet ja käytännöt, jotka Laakson mukaan olisi saatava kohtamaan opetustyön kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

– Päätöksiä valmisteltaessa on otettava huomioon opetusalan pitkään jatkunut kuormitus. Opetuksen järjestäminen poikkeusoloissa edellyttää selkeitä säädöksiä, selkeitä linjauksia poliittiselta päättäjältä ja virkamiehiltä valtionhallinnosta kuntatasolle, luottamusta opettajien ja rehtoreiden ammattitaitoon ja ennen kaikkea sen hyväksymistä, että parasta saa vain normaalitilassa annetussa lähiopetuksessa, hän toteaa.

– Nyt tehdään se mikä voidaan – ei enempää.

Tuomo Laakson 4 vinkkiä opetustyön valmisteluun poikkeusaikoina:

 

1. Ennakoi

Poliittisten päättäjien ja virkamiesten on tempoilevan päätöksenteon sijasta osattava ennakoida tulevaa kehitystä riittävästi. Koulutuksenjärjestäjien on voitava ohjeistaa, rehtoreiden suunnitella, johtaa ja ohjeistaa sekä opettajien varautua parhaalla mahdollisella tavalla oppilaitoksissa. Tempoileva ja nopeaa valmistelua edellyttävät muutokset uuvuttavat opetushenkilöstön ja rehtorit.

2. Samaistu

Mieti, mitä linjaus käytännössä tarkoittaa opetustyön kannalta. Kuule ammattilaisia päätöksiä valmisteltaessa, jotta määräysten vaikutukset tulevat ymmärretyksi. Asetu mielessäsi opettajan tai rehtorin saappaisiin ja pohdi asiaa opetuksen käytännön ja suunnittelun sekä työssä jaksamisen kannalta.

3. Käytä järkeä ja luota

Paras asiantuntemus opetusjärjestelyiden toteuttamiseen on selkeiden säädösten ja ohjeiden jälkeen oppilaitoksissa. Työnantajalla on nyt loistava mahdollisuus osoittaa luottamusta opettajien ja esimiesten ammattitaitoon. Opettajat ja rehtorit ovat viime vuoden aikana osoittaneet, että heidän kykynsä ratkaista ongelmia ja sitoutumisensa työhön on erinomaista. Etäopetusta on voitava antaa myös muualta kuin oppilaitosrakennuksesta, jos se on muut järjestelyt huomioiden mahdollista.

4. Ole armollinen

Poikkeusjärjestelyiden ja jatkuvan muutoksen keskellä rimaa on laskettava ja tavoitteita madallettava. On tärkeä tunnustaa yhteisesti, että kaikkia tavoitteita ei välttämättä voi saavuttaa. Silloin on keskityttävä oleelliseen ja varsinkin yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Ole itsellesi armollinen ja huolehdi myös omasta jaksamisestasi.

Kuva: Leena Koskela