• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Perusopetus"

Erityisopettaja vai erityisluokanopettaja? Virkanimikkeellä on väliä

Liian harva työnantaja oikeasti tietää, miten erityisopettajan ja erityisluokanopettajan tehtävänkuvat eroavat toisistaan. Onko virkanimikkeellä sitten väliä? Kyllä on, koska se vaikuttaa paitsi tehtäviin myös palkkaan ja työaikaan. Siksi jokaisen työnantajan pitää olla tarkkana rekrytoinneissa, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen.

23.06.2020 Blogi
Nyt on haussa lisärahaa opetukseen ja tukeen – Ei lomauttajakunnille!

Hallitus jakaa korona-ajan oppimis- ja tukivajeen paikkaamiseen lisärahaa. Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen rahahaku päättyy 25. kesäkuuta. OAJ kannustaa kuntia hakemaan tukea oppimisen tuen vahvistamiseksi, mutta muistuttaa, että raha ei ole tarkoitettu niille kunnille, jotka lomauttavat opettajiaan.

15.06.2020 Uutinen
Lähi- ja etäopetusta ei pidä vaatia opettajilta samaan aikaan poikkeusoloissakaan

OAJ toivoo sivistysvaliokunnalta täsmennyksiä valmisteilla oleviin väliaikaisiin perusopetusta koskeviin lakimuutoksiin. OAJ toivoo perusteluihin kirjausta etäopetuksen vuorovaikutteisuudesta ja siitä, ettei opettajan pidä joutua antamaan lähi- ja etäopetusta samanaikaisesti.

10.06.2020 Lausunto
Harrastustoiminta saa uuden mallin ja rahaa – opettajiakin tarvitaan

Taataan jokaiselle lapselle ja nuorelle aito mahdollisuus mieluisaan harrastukseen koulupäivän yhteydessä. Siinä Marinin hallitusohjelmaan kirjattu tavoite. Miten tavoitteeseen päästään? Ottamalla koulut ja opettajat mukaan ja varmistamalla, että jokainen voi oikeasti löytää itselleen sopivan harrastuksen, kirjoittaa OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen.

10.06.2020 Blogi
OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.

09.06.2020 Tiedote
OAJ vaatii monia muutoksia oppivelvollisuuden pidentämisen lakipakettiin

OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista toisen asteen tutkinnon suorittamiseen saakka. Nyt lausunnolla oleva esitys ei kuitenkaan järjestön mielestä anna riittäviä edellytyksiä saavuttaa tavoitetta toisen asteen tutkinnosta kaikille.

09.06.2020 Lausunto
Tasa-arvoinen perusopetus rakentuu lähiopetukselle

Koronan vuoksi perusopetusta on tänä keväänä järjestetty etäopetuksena. Syksylläkin koronaepidemia saattaa vaikuttaa opetukseen, ja siksi on perusteltua mahdollistaa opetuksen poikkeusjärjestelyt pakottavissa tilanteissa väliaikaisella lakimuutoksella. Kevään kokemuksista pitää kuitenkin ottaa opiksi, ja jo olemassa olevia etäyhteyksien mahdollisuuksia tulisi perusopetuksessa hyödyntää. Pysyvästi lakiin ei OAJ:n mielestä ole syytä tehdä etäopetusta koskevia muutoksia, koska perusopetuksen laaja kokonaistehtävä rakentuu nimenomaan lähiopetuksen varaan.

04.06.2020 Näkemys
Tuki toimivaksi koko opinpolulle

OAJ on laatinut oppimisen tuen toimivuuden parantamiseksi oman mallinsa. Malli perustuu kentän kokemuksiin tuen käytänteistä sekä asiantuntijoiden tekemiin ratkaisuehdotuksiin. Erityisasiantuntija Sari Jokinen kertoo, miten oppimisen tuki OAJ:n mielestä saataisiin kuntoon.

03.06.2020 Näkemys
Opettajien luovuus ja osaaminen auttoivat onnistumaan – Koulutuksen huippumaat jakoivat koronakokemuksia

Opettajien ja alan esimiesten luovuus ja osaaminen ovat koronakeväänä olleet Suomessa onnistumisen avaimet. Opetusministerien ja opettajajärjestöjen kansainvälisessä huippukokouksessa kuultiin poikkeuskevään kokemuksia eri puolilta maailmaa.

02.06.2020 Uutinen
OAJ:llä uusi malli oppimisen tuen turvaamiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle 

Oppimisen tuen ketjusta pitää saada yhtenäinen ja vahva ja sen pitää ulottua kolmiportaisena varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, vaatii OAJ. Järjestö on laatinut oman mallinsa oppimisen tuen ja siihen kuuluvan erityisopetuksen ongelmien korjaamiseksi. 

27.05.2020 Tiedote