• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo
Kuvituskuva

Ehdolle asettuminen ei ole vaikeaa, mutta ohjeita seuraamalla homma etenee sujuvammin. Kätevimmin asiat sujuvat verkossa kokonaan sähköisesti.

Milloin voi asettua ehdolle?

Kevään 2022 valtuustovaalien ehdokasasettelu on käynnissä 1.11.2021-15.1.2022. Jos mahdollista, kannattaa ehdolle asettuminen hoitaa jo vuoden 2021 puolella. On hyvä jättää muutama päivä varalle, jos tulee jotain mutkia matkaan. Samoin kannattaa huomioida, että asiaan liittyviä henkilöitä voi olla lomilla vuoden vaihteessa.

Miten ehdolle asetutaan?

Ehdolle voi asettua, kun koossa on sopiva neljän jäsenen joukko: Yksi ehdokkaaksi innokas ja kolme kannattajaa samasta vaalipiiristä. Kaikkien jäsenyyden tulee olla voimassa 31.12.2021.

Vinkki: Priorisoimme ehdokkaiksi asettuvia jäsenpalvelujen ruuhkaa purkaessamme. Jos olet vaihtanut/ vaihtamassa työpaikkaa tai liittynyt/ liittymässä jäseneksi tai sinulla on muita jäsenyyteen liittyviä muutoksia vireillä,  voit varmistaa jäsentietojesi päivittämisen ajoissa ottamalla suoraan yhteyttä OAJ:n Susanna Harjulaan (etunimi.sukunimi(at)oaj.fi). Tämä koskee vain ehdolle asettuvia jäseniä.

Yksi kannattajista kirjautuu OAJ:n sivustolla Omat tiedot -palveluun ja syöttää ehdokkaan ja kaikkien kannattajien tiedot vaalisovellukseen. Tiedot syöttämällä muodostuu valitsijayhdistys. Samalla tiedot syöttäneestä kannattajasta tulee yhdistyksen asiamies. Ohjeissa prosessi kerrotaan tarkemmin.

Vinkki: Otathan selville kaikkien osapuolien jäsennumerot ennen kuin ryhdyt toimeen, tarvitset niitä heti alussa.

HUOM!  Osalla jäsennumeroista kaikki sujuu mukavasti, osa numeroista aiheuttaa virheilmoituksen. Ongelma on paikallistettu ja korjattu, korjausten testaus on parhaillaan käynnissä. Mikäli korjaus toimii toivotusti, ongelmatilanteen tulisi olla ohi ennen viikonloppua. Pahoittelut teille, jotka virheilmoituksia saatte!

Ohjeet

Jos sinulle tulee kysyttävää ehdolle asettumisesta, kannattaa ensin tarkistaa, löytyykö vastaus alla olevista ohjeista. Voit myös lähestyä alueesi vaalisihteeriä tai ottaa OAJ:n tukeen yhteyttä tällä lomakkeella.

Vinkki: Lomaketta kannattaa käyttää etenkin vaalisovellusta koskevissa teknisissä haasteissa.

1. kirjautuminen Omat tiedot -osioon

2. valitsijayhdistyksen perustaminen, eli ehdolle asettuminen verkossa
Ohje sähköiseen ehdolle asettumiseen

3. ehdokastietojen syöttäminen
Ohje ehdokkaalle
VInkki: Kuvan lisäämisen kanssa on ollut haasteita, ongelmaa korjataan. Tiedot voi kuitenkin syöttää, ja kuvan käydä lisäämässä myöhemmin.

4. oman roolin hyväksyminen
Ohje ehdokkaalle/kannattajalle

5. vaaliliiton solmiminen verkossa
Ohje vaaliliiton luomiseen ja vaaliliittoon liittymiseen

6. lomakkeet valitsijayhdistyksen perustamiseen perinteisesti paperilla
Valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja
Vaaliliittosopimus
Lista vaalisihteereistä

Vinkki: Suosittelemme vahvasti sähköistä asiointia. Jos kuitenkin haluat käyttää paperilomaketta, valitsijayhdistyksen asiamiehen tulee toimittaa allekirjoitettu asiakirja sähköpostin liitteenä (skannattuna) vaalipiirin keskusvaalilautakunnalle (vaalisihteerille) viimeistään 15.1.2022.