• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ tekee hyvää

Teemme kehitysyhteistyötä ja muuta solidaarisuustyötä sekä kannamme yhteiskunnallista ja globaalia vastuuta.

Tutustu kansainväliseen strategiaamme

Teemme hyvää

Tältä sivulta löydät tietoa muun muassa kehitysyhteistyöstä, yhteiskuntavastuusta ja teemaan liittyvistä kampanjoista. Yhdessä #teemmehyvää. OAJ:n jäsenenä voit myös liittyä OAJ:n solidaarisuusverkostoon. Verkoston jäsenenä pysyt ajan tasalla OAJ:n solidaarisuustyöstä ja pääset mukaan vaikuttamaan työhömme. Lisätietoa löydät ajankohtaista -osiosta.

Ajankohtaista

OAJ:n kansainvälisessä työssä painottuvat aiempaa enemmän solidaarisuustyö ja globaali vastuu. OAJ:n valtuusto on asettanut järjestön tavoitteeksi, että 0,7 prosenttia OAJ:n jäsenmaksutuotoista ohjataan kehitysyhteistyöhön ja muuhun solidaarisuustyöhön. Myös solidaarisuusverkosto on aloittanut työnsä.

Ajankohtaista

Solidaarisuustyö

Kehitysyhteistyötä 1980-luvulta lähtien

OAJ on tehnyt kehitysyhteistyötä pitkään erityisesti Afrikassa. Hankkeissa on koulutettu järjestötoimijoita ja vahvistettu opettajajärjestöjen jäsenhankintaa. Nykyään OAJ tekee kehitysyhteistyötä yhteistyössä SASKin kanssa.

Lue kehitysyhteistyöstä

Kansainvälinen strategia

OAJ:n kansainvälisen työn strategiassa painottuvat aiempaa enemmän solidaarisuustyö ja globaali vastuullisuus. Tavoitteeksi on muun muassa asetettu, että 0,7 prosenttia OAJ:n jäsenmaksutuotoista ohjataan solidaarisuustyöhön. OAJ tukee myös jäsenistönsä solidaarisuustyötä.

Kv-strategia

SASK

SASK on työntekijöiden oikeuksiin keskittyvä ammattiliittojen yhteinen kehitysyhteistyöjärjestö. Se tukee kehittyvien maiden työntekijöitä, jotta he pystyvät parantamaan asemaansa työpaikalla ja koko yhteiskunnassa. OAJ:n jäsenten on mahdollista hakea mukaan SASKin lähettiläskoulutukseen ja opintomatkoille.

SASK

Nenäpäivä

OAJ osallistuu Nenäpäivään ja haastaa mukaan kaikki jäsenet ja jäsenyhdistykset. Nenäpäivä on hyväntekeväisyyskampanja, joka tekee töitä maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi. Avun vie perille yhdeksän luotettavaa järjestöä.

Nenäpäivä

Yhteiskuntavastuu

Ilmastonmuutoksen hillintää

Ihmiskuntaa uhkaavat globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos, puhtaan veden loppuminen ja alati kasvava energian tarve. Ongelman ratkaisut ovat monimutkaisia ja vaativat perehtymistä. Tähän kaikkeen tarvitaan kasvatusta, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta.

Ilmastotekojen ratkaisun avaimet

Teemme hyvää -jutut Opettaja-lehdessä

OAJ kertoo oman vastuullisuustyönsä asioista myös Opettaja-lehdessä.

Opettaja-lehden Teemme hyvää -jutut

Green Office

OAJ:n toimisto on on ollut jo pitkään mukana Green Office -toiminnassa. Toimistolla on oma ympäristöohjelma ja se osallistuu monin eri tavoin energian säästöön sekä jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen.

Green Office

Taimiteko

Akava ja sen jäsenliitot ovat mukana Suomen 4H:n Taimiteossa. Nuoria työllistävässä hankkeessa on kahden vuoden aikana istutettu lähes 9 hehtaaria akavalaista metsää. Myös OAJ on mukana akavalaisessa metsässä.

Lue lisää Taimiteosta