• logo

Teemme hyvää

OAJ tekee solidaarisuustyötä ja kantaa yhteiskunnallista ja globaalia vastuuta. Tältä sivulta löydät tietoa muun muassa kehitysyhteistyöstä, yhteiskuntavastuusta ja teemaan liittyvistä kampanjoista. Yhdessä #teemmehyvää.

Ajankohtaista nyt

Plan ja OAJ haastavat koulut ilmastotekoihin

OAJ ja Plan patistavat kaikkia Suomen kouluja ilmastotekoihin haastekampanjalla. Koulut, oppilaitokset, päiväkodit tai oppilaskunnat voivat ilmoittautua mukaan 25. lokakuuta asti. Koulujen ilmastotekokilpailu on osa lastenoikeusjärjestö Plan Internationalin Girls Takeover -tempausta, joka järjestetään YK:n kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11. lokakuuta.

Koulujen ilmastoteko

Nenäpäivä

OAJ osallistuu Nenäpäivään ja haastaa mukaan kaikki jäsenet ja jäsenyhdistykset. Nenäpäivä on hyväntekeväisyyskampanja, joka tekee töitä maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi. Avun vie perille yhdeksän luotettavaa järjestöä. Viime vuonna OAJ ja Turva saivat yhteistempauksellaan kokoon lähes 60 000 euroa.

Nenäpäivä

Uusi kansainvälinen strategia

OAJ on saanut uuden kansainvälisen työn strategian, jossa painottuvat aiempaa enemmän solidaarisuustyö ja globaali vastuullisuus. Tavoitteeksi on muun muassa asetettu, että 0,7 prosenttia OAJ:n jäsenmaksutuotoista ohjataan solidaarisuustyöhön. OAJ tukee myös jäsenistönsä solidaarisuustyötä antamalla tarvittaessa neuvontaa. Strategian hyväksyi OAJ:n valtuusto kevätkokouksessaan.

OAJ:n kansainvälinen strategia

Kehitysyhteistyötä 1980-luvulta lähtien

OAJ on tehnyt kehitysyhteistyötä 1980-luvulta lähtien. OAJ:n hankkeet on toteutettu Afrikassa, muun muassa Mosambikissa, Zimbabwessa, Gabonissa, Malissa ja Namibiassa ja Togossa. Niissä on koulutettu järjestötoimijoita ja vahvistettu opettajajärjestöjen jäsenhankintaa ja vaikuttamistyötä.

Lue kehitysyhteistyöstä

Ilmastonmuutoksen hillintää

Ihmiskuntaa uhkaavat globaalit ongelmat, kuten ilmastonmuutos, puhtaan veden loppuminen ja alati kasvava energian tarve. Ongelman ratkaisut ovat monimutkaisia ja vaativat perehtymistä. Tähän kaikkeen tarvitaan kasvatusta, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta.

Ilmastotekojen ratkaisun avaimet

Teemme hyvää -jutut Opettaja-lehdessä

OAJ kertoo oman vastuullisuustyönsä asioista myös Opettaja-lehdessä.

Opettaja-lehden Teemme hyvää -jutut

OAJ mukana #ykkösketjuun-kampanjassa

#ykkösketjuun-kampanja haluaa Suomeen ihmisoikeuksia koskevan yritysvastuulain. Laki velvoittaa yritykset välttämään ja vähentämään toimintansa kielteisiä ihmisoikeusvaikutuksia. Ykkösketjuun-kampanjassa on mukana yli 100 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa, myös OAJ. Kampanjaa koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch.

#ykkösketjuun

Green Office

OAJ:n toimisto on saanut oikeuden käyttää Green Office -merkkiä. Merkki kertoo, että toimistolla on muun muassa oma ympäristöohjelma ja että se osallistuu energian säästöön sekä jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen.

Green Office