OAJ:n kehitysyhteistyön painopisteitä on kansallisella tasolla kaksi: koulutuksen vahvistaminen sekä ammattijärjestötoiminnan tukeminen. Lue lisää ja tutustu hankkeisiin, joissa OAJ on mukana!
OAJ:n kehitysyhteistyön painopisteitä on kansallisella tasolla kaksi: koulutuksen vahvistaminen sekä ammattijärjestötoiminnan tukeminen. OAJ painottaa opettajajärjestöjen toiminnan vahvistamista, sillä tällä tavalla voidaan edistää yhtä aikaa kumpaakin keskeistä tavoitetta. Opettajajärjestöjä tukevissa kehitysyhteistyöhankkeissa tuetaan myös esimerkiksi tyttöjen oikeuksia sekä demokratiakehitystä.
OAJ vaikuttaa aktiivisesti kansainvälisillä foorumeilla tavoitteenaan kehittää ja vahvistaa
- opettajien asemaa
- opettajien edunvalvontaa kansainvälisellä ja kansallisella tasolla
- opettajien palkkaus- ja työoloja
- oikeutta yhdenvertaiseen koulutukseen
- kansainvälistä solidaarisuutta
- ihmisoikeuksia, demokratiaa ja sosiaalisia oikeuksia
- opettajien ay-oikeuksia ja mahdollisuuksia ammattijärjestötoimintaan
OAJ aloitti kehitysyhteistyön 1980-luvulla, kun ulkoministeriö alkoi tukea kansalaisjärjestöjen hankkeita. Rahat kohdennettiin kaikkein köyhimpiin maihin.
OAJ avustaa vuosittain myös Namibian pääkaupungissa Windhoekissa toimivaa Martti Ahtisaari -koulua. OAJ ja namibialaiset nimesivät koulun presidentti Martti Ahtisaaren mukaan tämän 60-vuotislahjaksi vuonna 1997.
OAJ:n kansainvälinen strategia (PDF)
Tukea EI:n kautta
OAJ osallistuu myös kiireellistä apua tarvitsevien maiden opettajajärjestöjen tukemiseen maailman opettajajärjestön EI:n kautta. Esimerkiksi Mosambikin ja Zimbabwen opettajajärjestöt saivat EI:n solidaarisuusrahaston kautta apua Idai-syklonin tuhojen korjaamiseen keväällä 2019.
Näissä olemme mukana nyt
OAJ on tulevina vuosina aiempaa aktiivisemmin mukana globaalia oikeudenmukaisuutta edistävässä toiminnassa ja tekee yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäisiä merkkejä uudenlaisesta yhteistyöstä ovat esimerkiksi kampanjat Nenäpäivän ja Planin kanssa.
OAJ:n aiempien, 1980-luvulla alkaneiden kehitysyhteistyöhankkeiden tavoitteena on ollut kohdemaan opettajien järjestötyön ja opettajien aseman vahvistaminen. Hankkeet ovat olleet pääsääntöisesti Afrikassa ja ne ovat vahvistaneet kehitysmaiden opettajajärjestöjen osaamista ja vaikutusmahdollisuuksia. Sadat järjestöaktiivit ovat saaneet koulutusta OAJ:n tukemana.
Tuemme myös namibialaista Martti Ahtisaari -koulua.
Lisäksi OAJ osallistuu ja vaikuttaa Fingon ja YK-liiton toimintaan. Suomalaiset kehitysjärjestöt Fingo syntyi Kehys ry:n ja Kepa ry:n yhdistyttyä 2018.
SASK
OAJ on Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuusjärjestön SASKin jäsen vuoden 2020 alusta lähtien. SASKin jäsenjärjestöjä ovat suomalaiset ammattiliitot ja keskusjärjestöt. Jäsenjärjestöt osallistuvat myös päätöksentekoon. Kehitysyhteistyöhankkeiden lisäksi SASKilla on kotimaan toimintaa.
OAJ:n valtuusto päätti kevätkokouksessaan 2019 uudesta kansainvälisen työn strategiasta, jossa painottuvat aiempaa enemmän solidaarisuustyö ja globaali vastuullisuus. Sen mukaan OAJ tavoittelee Maailman opettajajärjestön EI:n suositusta, jonka mukaan järjestöjen jäsenmaksutuotoista 0,7 prosenttia käytetään solidaarisuustyöhön. Myös SASKin jäsenyys liittyy tämän strategian toteuttamiseen.
Plan
OAJ on mukana Plan International Suomen Girls Takeover -kampanjassa, johon liittyy vuonna 2019 myös ilmastohaaste kouluille. Lisäksi OAJ on vuoden ajan Planin Tyttösponssi-kumppani.
Plan International SuomiGirls TakeoverTyttösponssiKoulujen ilmastoteko -haaste
Nenäpäivä
OAJ osallistuu Nenäpäivään ja haastaa mukaan kaikki jäsenet ja jäsenyhdistykset. Nenäpäivä on hyväntekeväisyyskampanja, joka tekee töitä maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi. Avun vie perille yhdeksän luotettavaa järjestöä.
Opettajat ilman rajoja
Opettajat ilman rajoja -verkosto edistää laadukkaan koulutuksen toteutumista ja saavutettavuutta Suomessa ja maailmalla. Verkoston vapaaehtoiset opetusalan osaajat tukevat opetussektorien rakenteita sekä vahvistavat opettajien pedagogista osaamista. OAJ on mukana Opettajat ilman rajoja -verkoston ohjausryhmässä.