Grönt ljus för två årsarbetstidsförsök – glädje över tydlig arbetstid

19.04.2018 - 00:00 Nyheter
Illustration

OAJ:s styrelse har godkänt två försök med årsarbetstid i höst. Det är två grundskolor i Vanda som inleder ett treårigt försök. Specialläraren Päivi Viljamaa är glad över att hennes skola deltar.

Styrelsen för OAJ godkände den 18 april ett försökstjänstekollektivavtal som har uppgjorts med Vanda. Avtalet berör lärarna i grundskolorna Leppäkorven koulu och Vierumäen koulu.
 
Försöket innebär att lärarnas arbetstider och avlöning definieras på nytt sätt. Försöket kommer i gång i höst och omfattar tre år, dock så att avtalet kan sägas upp under denna period.

Majoriteten av lärarna i Leppäkorven koulu röstade för ett försök. Päivi Viljamaa som är speciallärare väntar med iver på försöket. Under sina tjugo år som lärare har hon sett hur ”chockerande mycket” lärarens arbete har förändrats.

–  Förut undervisade man och planerade den egna undervisningen. Fortsättningsvis är undervisning det centrala, men dessutom har mycket kommit därtill, säger Päivi.
 

Tid för samarbete

Viljamaas jobb som speciallärare innebär många elevmöten och samarbete med hemmen. En stor del av arbetstiden går åt till pappersarbete som att göra upp pedagogiska dokument. Också samarbete med andra lärare slukar tid.
 
Viljamaa tycker att förändringen mot att göra tillsammans är en utmärkt sak. Det finns till exempel bra erfarenhet av att lärarna arbetar i par i skolan. Viljamaa själv samarbetar med åtta klasslärare som hon undervisar tillsammans med.
 
I det nuvarande arbetstidssystemet som baserar sig på antalet undervisningstimmar, har Viljamaa inte tid att sätta sig ned med klasslärarna. De gemensamma timmarna måste planeras under rasterna, i Wilma och Whatsapp. I ett system med årsarbetstid finns tid reserverad för gemensam planering.
 
– Även om samarbete är så viktigt och givande i vårt arbete, uppmanas vi först nu att se hur mycket tid som går åt till det. Den nuvarande samplaneringstiden räcker inte till, även om jag har försökt att hålla mig inom ramarna för den.
 
Det är inte lätt att sätta gränser för det egna arbetet. Viljamaa måste noga tänka på vad hon kan göra för att hålla arbetstiden inom rimliga gränser.
 
– Det här är ibland irriterande eftersom det finns så många andra uppgifter utöver själva undervisningen.
 

Bort från den gråa zonen

Den nuvarande modellen som är baserad på undervisningsskyldighet är gammaldags, menar Viljamaa. Det var därför lätt för henne att rösta för ett försök med årsarbetstid.
 
– Om man vill ändra den aktuella modellen måste du börja försöka utveckla i någon ända. Trots att årsarbetstiden har kritiserats i sociala medier, är nog de flesta lärare i vår skola överens om att vi måste påbörja en förändring, samla erfarenheter och se hurdan en ny arbetstidsmodell kan se ut.
 
Det Viljamaa i synnerhet är glad över med den nya årstidsmodellen är att allt arbete som läraren gör är lika värdefullt och det får man betalt för.
 
– I detta nu finns många gråa områden som på något sätt hör till lärarens arbete, men som utförs på egen tid.
 
I försöket med årsarbetstid kommer man noggrant att granska hur mycket tid varje arbetsuppgift tar. Om det finns för få timmar reserverade för en viss uppgift, diskuteras sedan tillsammans vad man ska göra åt saken. Om minimiantalet timmar på 1520 inte räcker till, kan extra ersättning betalas för extra arbete.
 
– Vi får inte skolan att fungera om arbetet blir på hälft. En fördel med den årliga arbetstiden är att arbetet fördelas jämnare, säger Viljamaa.
 

Koll på jobbet

Modellen med årsarbetstid ger också bra verktyg för att begränsa sitt eget arbete. Om det antal timmar som har resurserats inte räcker till, är det läge att granska sina arbetsmetoder. Viljamaa anser att årsarbetstidsförsöket ger värdefull information om hur mycket tid som används på olika arbetsuppgifter.
 
– Lärarens arbete är sådant att det kan utformas i all oändlighet, men någonstans måste man dra en gräns. Det är bra att veta att en viss tid har reserverats för en viss uppgift. Det är en bra utgångspunkt.
 
Det finns utvecklingsiver vid Leppäkorven koulu. Viljamaa har tidigare deltagit i försök med årsarbetstid, men som endast gällde speciallärare. Försöket som nu tar vid är bättre eftersom det gäller alla lärare. 
 
– Jag är glad över att vår skola ville delta i försöket och tack till Vanda stad som erbjöd möjligheten.
 

Sex kommuner var intresserade

I början av året nåddes ett avtal mellan Kommunarbetsgivarna KT och lärarfacket OAJ rörande ett försök med årsarbetstid i grundskolan. Detta avtal ligger som grund för de lokala förhandlingarna. Det är alltid OAJ:s styrelse som ska godkänna varje enskilt avtal om årstidsarbetsförsök.
 

Sonderingar och förhandlingar rörande försöksavtal pågår också på annat håll. Intresse har funnits i Helsingfors, Esbo, Tammerfors, Kajana, Vasa och Lahtis.

Årsarbetstiden omfattar alla undervisningstimmar jämte för- och efterarbete, möten, utbildning och annat som hör till lärararbetet. Arbetstiden är dels bunden till tid och plats och dels obunden.

Dela