• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuki kuntoon varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle – osallistu OAJ:n webinaariin 12.5.

11.05.2021 - 12.57 Uutinen
Kuvituskuva

Kasvun ja oppimisen tuki ei toimi. Miten sitä pitäisi kehittää? Tule OAJ:n webinaariin ja kuule, mikä on tuen tila ja missä lainsäädännön välttämättömässä uudistamisessa mennään.

OKM:n edustajat kertovat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen lainsäädäntötilanteesta, ja OAJ-läiset varhaiskasvatuksen opettaja, erityisopettaja, rehtori ja päiväkodinjohtaja valottavat tuen todellisuutta. Myös kansanedustajapaneeli kommentoi uudistustarpeita.

Hallitusohjelmassa on linjattu, että oppimisen tuki selvitetään. OAJ:llä on sekä varhaiskasvatuksen tuen uudistukselle että perusopetuksen tuen parannuksille suuret odotukset. Juuri nyt näyttää siltä, ettei ajankohtainen lainsäädäntövalmistelu varhaiskasvatuksessa annettavasta tuesta takaa sitä, että lapsi saa tukea ja että tuki jatkuu varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.

Kasvun ja oppimisen tuki koskettaa erityisesti niitä lapsia ja perheitä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa.

Klikkaa itsesi mukaan webinaarin tapahtumasivulle Facebookissa

Osallistu webinaariin tästä linkistä 12.5. klo 9 alkaen.

Ohjelman voi myös katsoa jälkikäteen tallenteena.

9.00–9.10 Webinaarin avaus
koulutusjohtaja Heljä Misukka, OAJ

9.10–9.25 Oikeus oppia -tuen työryhmän väliraportti perusopetuksen osalta
opetusneuvos Erja Vitikka, OKM

9.25–9.45 Varhaiskasvatuksen tuen lainsäädännön valmistelutilanne + esitys tuen malliksi
opetusneuvos Kirsi Alila ja hallitusneuvos Kirsi Lamberg, OKM

9.45–10.10 Mikä on tuen todellisuus ja mitä pitäisi tehdä?
erityisopettaja Mea Nordberg, rehtori Jukka Sarpila, päiväkodin johtaja Markus Ropponen, varhaiskasvatuksen opettaja Anna Roikonen

10.10–10.20 Miten tuki näyttäytyy vanhemmille?
puheenjohtaja Johanna Laisaari, Vanhempainliitto

10.20–10.50 Fasilitoitu keskustelu: Ajatuksia tulevan tuen lainsäädännön suhteen, mitä pitäisi tehdä ja miten?
kansanedustajat Eeva Johanna Eloranta (sdp), Inka Hopsu (vihr), Pasi Kivisaari (kesk), Sari Multala (kok), koulutuspolitiikan päällikkö Nina Lahtinen (OAJ), fasilitoijana koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo (OAJ)

10.50–11.00 Loppupuheenvuoro
valtiosihteeri Minna Kelhä