• logo

Uraopas

Kuvituskuva

Saatat kohdata tilanteita, joissa pohdit uraasi liittyviä valintoja uudelleen ja haet uutta työtä. Työelämään siirtyminen saattaa mietityttää sinua myös valmistumisesi kynnyksellä.

Erilaisia uramahdollisuuksia on onneksi olemassa! Haluamme innostaa sinua pohtimaan työnhaun eri vaihtoehtoja ja keinoja.

OAJ:n uraopas antaa sinulle neuvoja työnhakusi jokaiseen vaiheeseen – aina ansioluettelon ja työhakemuksen tekemisestä työhaastattelussa onnistumiseen. Uraoppaastamme löydät apua myös työttömyyden varalle.

Työnhaun monet kanavat

Työnhaku alkaa kiinnostavien työpaikkojen etsimisestä. Kokosimme avuksesi vinkkejä, mistä kaikkialta uusi työpaikka voi löytyä.

ABC-työnhakuvalmennus

Työttöminä työnhakijoina olevat jäsenet voivat hakea OAJ:n työnhakuvalmennukseen. ABC-työnhakuvalmennus koostuu viidestä eri osiosta. Jos suorittaa kaikki viisi jaksoa 65 päivän tarkastelujakson aikana, aktiivimallin mukainen aktiivisuusehto täyttyy. Kurssia on tehtävä viiden päivän aikana, jotta täyttää aktiivimallin. Kaikkea ei siis voi suorittaa kerralla tai parissa päivässä. Koko valmennus (kaikki 5 kurssiosuutta) on suoritettava, jotta saa aktiivimallin hyväksynnän. Jos suorittaa vain osan, siitä ei myöskään saa todistusta.

Valmennus on maksuton ja se toteutetaan verkkokoulutuksena.

Valmennus koostuu viidestä moduulista. Teemat ovat työnhakukanavat ja piilotyöpaikat, työhakemus, ansioluettelo eli cv, haastattelu ja oman osaamisen sanoittaminen. Valmennukseen sisältyy muun muassa video-, teksti- ja tehtäväkokonaisuuksia.  Osallistuja saa valmennuksesta todistuksen, joka lasketaan työttömyysturvan aktiivitoimien piiriin.

Verkkovalmennuksen tuottaa Työvalmennus Futuuri Oy. OAJ valitsee osallistujat.

Kun kiinnostava työpaikka löytyy

Kiinnostavan työpaikan löytymisen jälkeen vuorossa on työnhaku. Tutustu OAJ:n työnhakuvinkkeihin, jotka toimivat niin kotona kuin ulkomaillakin.

Hyödynnä myös valmiita mallipohjiamme, jotka helpottavat työnhakuasi.

Valmistumassa olevat ja vastavalmistuneet opettajat

Oletko valmistumassa tai valmistunut äskettäin opettajaksi? Työelämään siirtyminen saattaa aiheuttaa monia kysymyksiä. Ei huolta, sillä OAJ:llä on vastaukset kysymyksiisi.

Työttömyyden varalle

Jäitkö työttömäksi tai oletko työttömyysuhan alla? Katso, kuinka sinun tulee toimia työttömäksi jäädessäsi.