Jäsenet tekevät OAJ:n

04.11.2022 - 13.45 Blogi

OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto vierailee järjestön kaikkien 17 alueyhdistyksen vieraana talven ja kevään aikana. Hän pitää tärkeänä tavata ja kuunnella jäseniä, koska vain jäsenten arkea ja kokemusmaailmaa kuuntelemalla OAJ voi tehdä jäsenlähtöistä edunvalvontaa.

Tulin valituksi OAJ:n puheenjohtajaksi toukokuussa eli noin puoli vuotta sitten. Yhtenä keskeisenä lähtökohtana ja tavoitteena puheenjohtajakaudellani on lisätä jäsenlähtöisyyttä ja jäsenten kuuntelemista. Haluan viedä järjestöä eteenpäin kohti tehokkaampaa, vaikuttavampaa ja näkyvämpää edunvalvontaa. Tämän onnistumisessa keskeistä on, että OAJ tuntee jäsenensä ja heidän työnsä arjen.

Tästä syystä olen todella innoissani juuri käynnistyneestä Koulutuksella tulevaisuudenkestävä Suomi -aluekiertueesta. Vierailen talven ja kevään aikana kaikkien 17 alueyhdistyksemme vieraana eri puolella Suomea. Jokaisella paikkakunnalla pääsen kurkistamaan koulujen, oppilaitosten tai varhaiskasvatuksen arkeen ja keskustelemaan jäsentemme kanssa. Aluekiertue on äärimmäisen tärkeä, sillä haluan tavata ja kuunnella OAJ:n jäseniä ympäri Suomen. Vain jäsentemme arkea ja kokemusmaailmaa kuuntelemalla voimme tehdä jäsenlähtöistä edunvalvontaa.

Meidän opettajien ääntä tarvitaan nyt, sillä koulutus ja osaaminen ovat tällä hetkellä isojen haasteiden äärellä. Opettajien, rehtoreiden ja johtajien työ on merkittävästi muuttunut ja monelta osin myös vaikeutunut. Samaan aikaan sekä alueellinen että sosiaalinen eriarvoistuminen haastaa koko sivistys- ja hyvinvointivaltion tulevaisuutta. Panostusta koulutukseen tarvitaan niin valtakunnallisesti kuin kuntakohtaisestikin, sillä laadukkaat koulut, päiväkodit ja oppilaitokset ovat merkittävä alueellinen vetovoimatekijä. Omalla alueella koulutettavat osaajat takaavat myös alueen yrityksille ja organisaatiolle työvoiman paremman saatavuuden.

Aluekiertue starttasi marraskuun ensimmäisenä päivänä Lappeenrannasta, jossa pääsimme tutustumaan kahteen uuteen yhtenäiskouluun Lauritsalassa ja Joutsenossa. Oli hienoa nähdä, kuinka onnistuneilla tilaratkaisuilla ja akustiikkaan panostamalla myös oppilasmäärältään suuret koulut olivat hyvin rauhallisia ja kodinomaisia. Kiertueen toisena päivänä vierailimme Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekamissa, jossa pääsimme seuraamaan opettajien ja opiskelijoiden työtä niin ravintolapuolella, sosiaalialalla kuin logistiikassakin. Molempina päivinä järjestetyt jäsenillat kruunasivat keskustelevat ja antoisat jäsenillat, joissa sain paljon tärkeitä terveisiä opettajien arjesta kaikilla koulutusasteilla.

Jäsentemme arvokas ja merkityksellinen työ on tehtävä näkyväksi ja opettajia on kuunneltava. Vastuullinen edunvalvonta on sitä, että tuomme epäkohdat esiin, esitämme ratkaisut ja kerromme niiden perustelut. Se on erityisen tärkeää nyt, kun kuljemme kohti eduskuntavaaleja, joissa ratkaistaan koulutuksen tulevaisuus.

Katarina Murto
OAJ:n puheenjohtaja

Twitterissä @KatarinaMurto
Instagramissa @katarina.murto

P.S. Katso kiertuekalenterista, milloin vierailemme sinun alueyhdistyksessäsi.

Katarina Murto