Näistä kolmesta kiitollisuudenaiheesta lakot muistuttavat

30.01.2024 - 07.00 Blogi

Hallituksen suunnittelemat työelämämuutokset ovat herättäneet lakkoaallon, joka vaikuttaa myös lapsiperheiden arkeen. Samalla lakot muistuttavat kolmesta kiitollisuudenaiheesta, joista Suomen kannattaa pitää kiinni, OAJ:n järjestöpäällikkö Kaj Raiskio kirjoittaa.

Hallitusohjelmassa on valtavasti esityksiä, jotka toteutuessaan heikentäisivät työntekijöiden asemaa ja lisäisivät työelämän turvattomuutta. Parempiakin vaihtoehtoja työelämän kehittämiseksi on, ja niitä OAJ on hallitusneuvotteluista lähtien esittänyt poliittisille päättäjille.

Lakot aiheuttavat monen arkeen hetkeksi hankaluuksia. Samalla ne muistuttavat kolmesta tärkeästä kiitollisuuden aiheesta.

1. Työntekijöiden perusoikeudet ovat voimassa – hienoa!

Lakot ovat konkreettinen osoitus siitä, että Suomessa kunnioitetaan työelämän ihmisoikeuksia. Yhdistymisvapaus ja oikeus lakkoon ovat demokraattisen yhteiskunnan kulmakiviä, ja ne ovat turvattuina Suomen perustuslaissa ja kansainvälisen työjärjestön ILO:n yleissopimuksessa, jonka Suomi on ratifioinut.

Tämä ei ole läheskään kaikkialla itsestäänselvyys, joten voimme olla ylpeitä siitä, että työntekijöiden perusoikeuksia kunnioitetaan ja vaalitaan Suomessa.

Myös oikeus poliittiseen lakkoon kumpuaa lainsäädännöstä. Hyviä esimerkkejä niiden vaikutuksista löytyy historian varrelta. Esimerkiksi vuoden 1905 poliittista lakkoa on kiittäminen yleisestä ja yhtäläisestä äänioikeudesta sekä omasta eduskunnasta.

2. Lakko muistuttaa arvokkaasta työstä – kiitos tärkeiden töiden tekijöille!

Vaikka lakot saattavat tuoda hetkellisiä hankaluuksia arkeen, ne samalla nostavat esiin monien ammattien arvon. Päiväkotien ja varhaiskasvatusyksiköiden sulkeminen vaikuttaa lapsiperheiden arkeen, mutta samalla se muistuttaa meitä näiden meille tärkeiden töiden tekijöiden arvokkaasta panoksesta perheiden elämään, lasten kasvuun ja koko yhteiskunnan tulevaisuuteen.

Lakko muistuttaa meitä työntekijöiden arvokkaasta panoksesta perheiden elämään, lasten kasvuun ja koko yhteiskunnan tulevaisuuteen.

Lakko siis nostaa esiin esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajien työn arvoa. Voimmekin käyttää tilaisuutta kiittääksemme kaikkia tärkeiden töiden tekijöitä heidän panoksestaan yhteisen hyvän eteen.

Yhden päivän lakko ei ole kohtuuton suhteutettuna puolustamiemme työelämän oikeuksien rinnalla. Vapaus neuvotella omista työsuhteen ehdoista ilman valtiovallan asettamia ehtoja on ehdottomasti yksi puolustamisen arvoinen oikeus.

3. Voit vaikuttaa paremman työelämän puolesta – se kannattaa!

Lakko muistuttaa, että meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa paremman työelämän puolesta. Meille OAJ:ssä tärkeintä on vaikuttaa jäsenkyselyissä suurimmiksi huolenaiheiksi nousseisiin teemoihin, kuten lakisääteiseen vientimalliin, aikuiskoulutustuen puolustamiseen, määräaikaisten aseman vahvistamiseen ja ensimmäisen sairauspäivän pitämiseen palkallisena.

Yhtä kaikki. Ammattiyhdistysliikkeen ääni on työntekijöiden yhteinen ääni, ja jäsenyys on konkreettinen tapa osallistua paremman työelämän rakentamiseen. Liity omaan ammattijärjestöösi ja kannusta myös kollegasi mukaan – yhdessä olemme vahvempia!

Lue OAJ:n jäsenyydestä ja liity joukkoon!

Kaj Raiskio

OAJ:n järjestöpäällikkö
X: @KajRaiskio

Lakolla vaadimme parempaa työelämää

• Poliittisen työtaistelun syynä ovat maan hallituksen ajamat työelämäheikennykset, kuten lakiin säädettävä vientivetoinen työmarkkinamalli. Lue vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin täältä!

• Vientivetoinen työmarkkinamalli, aikuiskoulutustuen lakkauttaminen, määräaikaisten aseman heikentäminen, ensimmäisen sairaslomapäivän palkattomuus. Hallitusohjelmassa on useita esityksiä, jotka toteutuessaan heikentäisivät merkittävästi OAJ:n jäsenten asemaa. Pidämme jäsentemme puolia ja haemme ratkaisuja, jotka rakentaisivat oikeudenmukaista ja turvallista työelämää. Lue lisää heikennyksistä ja OAJ:n vaikuttamisesta täältä.