• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Maahanmuuttajat"

Koulutus edistää kotoutumistavoitteiden saavuttamista

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi kotoutumisen edistämisestä. Lain tavoitteena on edistää maahanmuuttajien työllisyyttä, osallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä. OAJ:n mielestä tavoitteet saavutetaan parhaiten koulutuksella.

23.11.2018 Lausunto
Maahanmuuttajien koulutus

Kansainvälisyys ja eri kieli- ja kulttuuritaustat rikastavat suomalaista yhteiskuntaa ja suomalaisten elämää. Siksi OAJ on jo vuosia korostanut, että koulutus on parasta kotoutumista.

22.10.2018 Sisältösivu
OECD: Suomen kotoutumiskoulutus ontuu – maahanmuuttajanaisia jää syrjään

OECD:n mukaan Suomen kotoutumiskoulutuksessa on ongelmia erityisesti kielikoulutuksen osalta. OAJ:n asiantuntijan Päivi Lyhykäisen mukaan koulutuksen laatu olisi kotoutumisen paras tae.

06.09.2018 Uutinen
Vapaan sivistystyön maahanmuuttajakoulutuksen ehdotukset tyydyttävät

OAJ pitää vapaan sivistystyön maahanmuuttajakoulutuksen järjestämistä ja rahoitusta valmistelleen työryhmän ehdotuksia kokonaisuutena hyvinä.

16.08.2017 Lausunto
Kotoutumiskompassi

OAJ:n Kotoutumiskompassi tarjoaa keinoja maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja aikuisten parempaan kotoutumiseen. Kaikessa koulutuksessa korostuu kielen oppimisen merkitys. Jokaiselle tulee tarjota riittävä pedagoginen tuki oppimiseen. Myös opettajien monikulttuurisuusosaamista pitää vahvistaa.

26.10.2015 Julkaisu