• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Oppimisen tuki"

OAJ:n toimenpide-ehdotukset perusopetukseen

Riittävä tuki on laadukkaan oppimisen edellytys. Toimiva järjestelmä varmistaa, että kaikki oppilaat saavat tarpeidensa mukaista tukea ja pääsevät etenemään opinnoissaan myös peruskoulun jälkeen. Tarjoamme seitsemän ehdotusta, joilla tuki saadaan riittävälle tasolle.

22.10.2018 Sisältösivu
OAJ:n toimenpide-ehdotukset esiopetukseen

Riittävä tuki on laadukkaan oppimisen edellytys. Toimiva järjestelmä varmistaa, että kaikki esiopetuksessa olevat lapset saavat tarpeidensa mukaista tukea ja hyvän pohjan peruskouluun. Tarjoamme kuusi ehdotusta, joilla tuki saadaan riittävälle tasolle.

22.10.2018 Sisältösivu
Riittävästi tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin

Vuonna 2010 muutetun perusopetuslain mukaan oppilaille annetaan yleistä, tehostettua tai erityistä oppimisen ja koulunkäynnin tukea. OAJ on selvittänyt, kuinka lakimuutos on vaikuttanut opettajien työhön ja oppijoiden saamaan tukeen. Selvitystemme perusteella vaadimme riittävää tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.

22.10.2018 Sisältösivu
Yhteistyö kodin kanssa

Vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsensa kasvatuksesta. Opettajat, johtajat ja rehtorit toimivat huoltajien kanssa yhteistyössä samalla tukien huoltajia heidän tärkeässä kasvatustyössään.

17.10.2018 Sisältösivu
Ammatillisen koulutuksen ahdinko puhuttaa – OAJ:lta selvennyksiä ongelmien syihin

Ammatillisen koulutuksen tilanne puhutti tiistai-illan A-studiossa. OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen huomauttaa, että rahoitusleikkaukset, lakiuudistus ja niiden toteutus ovat ajautuneet käytännön työssä liian usein ristiriitaan.

10.10.2018 Uutinen
Ammatillinen erityisopetus kunniaan – erityinen tuki auttaa monet työelämään

Ammatillisessa koulutuksessa kasvava joukko erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita pyrkii rakentamaan omaa elämänpolkuaan. Heillä on monenlaisia ongelmia, jotka vaikuttavat oppimiseen. He tarvitsevat rinnalleen opettajan.

03.10.2018 Blogi
Ammattiin opiskeleva haluaa opiskella ja kaipaa opettajan aikaa

Lähes joka toinen ammattiin opiskeleva toivoo, että opettajilla olisi enemmän aikaa opettaa, keskustella opinnoista ja opintoihin vaikuttavista asioista, ilmenee tuoreesta Amis 2018 -tutkimuksesta.

28.09.2018 Uutinen
Osallisuuden kokemus ja ryhmään kuuluminen kiinnittävät ammatillisiinkin opintoihin

Ammatillisen koulutuksen uudistuksen yksi keskeinen ajatus on, että 16–18-vuotias ammatillisessa koulutuksessa opiskeleva nuori on kykenevä itsenäiseen elämiseen, olemiseen ja opiskeluun. Hän on itseohjautuva ja tulevaisuudestaan tietoinen, oppimishaluinen ja oppimiskykyinen jatkuvan oppimisen ammattilainen.

25.09.2018 Blogi
Oppimisen tukipilarit esiopetuksessa 2018

OAJ on selvittänyt, miten oppimisen tuki toteutuu esiopetuksessa. Keskeiset tulokset ja toimenpide-ehdotukset on koottu julkaisuun Kolmiportainen tuki esiopetuksessa.

04.09.2018 Julkaisu
Lasten lakisääteinen tuki ei toteudu esiopetuksessa

Yli 70 prosenttia OAJ:n tekemään kyselyyn vastanneista esiopetuksen opettajista ilmoitti, että esiopetusikäiset lapset eivät saa oppimiseensa ja kasvuunsa tukea viipymättä. Heillä olisi kuitenkin oikeus tukeen heti, kun siihen on tarvetta. Oikeus kasvun ja oppimisen tukeen on kirjattu perusopetuslakiin.

02.08.2018 Uutinen